על גגות העיר

איך משלבים צמחייה עם מגורים בדירה עירונית?

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

בשורות טובות לעכברי העיר! בפעם הבאה שחבריכם הטובים, עכברי הכפר, יבואו לבקר אתכם, עם מבט חומל של "איך אתם יכולים לגור במקום הזה", תוכלו לקחת אותם למרפסת, לפתוח את הדלת ולראות איך הבעת תדהמה מתפשטת על פניהם. כי עכשיו, בדיוק כמותם, גם אתם נהנים מישיבה בגינה פורחת בשלל צבעים תחת קרני שמש חמימות, ובלי לוותר על תענוגות העיר הגדולה.

מתברר שגם העירוניים שבנו, שמעולם לא חלמו שעל גגות ביתם יצמח משהו חוץ מדוודים חלודים וחבלי כביסה, יכולים לטפח צמחייה מחממת לב על הגג או במרפסת. כל מה שצריך זה הרבה דמיון ומספר כללים מנחים שיסייעו לגן העדן החדש שלכם ללבלב גם בתנאים העירוניים הבעייתיים.

אורָן סוויסה ממשתלת "אקזוטיק" הוא מהנדס גינות שמתמחה בגינות פרטיות ובגינות גג. זה 12 שנים שהוא מתכנן, מקים ומגשים חלומות לאנשים שבחרו לגור בלב העיר ולטפח גינה יפהפייה בעת ובעונה אחת. "צמחייה על הגג או במרפסת היא לא רק יפה אלא גם יוצרת אווירה", הוא אומר. "אנשים חיים בתוך בלוקים של בטון ומרגישים חסומים. צמחייה בבית מרככת את הנוף, חוסמת מראות לא רצויים, רעשים ויכולה גם להיות פונקציונלית, בשילוב עצי פרי, למשל". הדרך להשגת גינה מוצלחת ופורחת, אליבא דאורן, עוברת דרך מספר יסודות שיצמיחו גינה לתפארת ויבטיחו לכם הנאה מלאה מהירוק.

בחירת מכלים לעציצים

נתחיל בבחירת המשכן שישמש ערש לשתילים הרכים. מגוון העציצים – אדניות – מכלים – כדים המשמשים לגידול צמחים גדול ומגוון, והבחירה בצבע, גודל וצורה עשויה להיות קשה. סוויסה מציע אופציה חילופית ופשוטה שתגאל אתכם מייסורי הבחירה – שקים מברזנט שנתפרים על פי הזמנה אישית ובמידות הרצויות, פתרון נוח, יעיל וזול, אם כי לא מצטיין ביופי. מי שהאסתטיקה חשובה לו לא פחות מהנוחות, טוב יעשה אם ייטע את שתיליו בכדים ואדניות מפוליאסטר, חומר המכיל "מלאנים" – חומרים הממלאים אותו ודואגים לנפח ולחוסן. מכלי הפוליאסטר, אגב, הם לא רק יפים, הם גם עמידים בפני פגעי מזג האוויר, כולל שמש חזקה שמזיקה לחומרים כמו פלסטיק.

לאחר שנפתרה שאלת האחסון יש להחליט על אופן סידור העציצים על הגג או במרפסת. גם כאן מצביע סוויסה על המצרך החשוב ביותר: דמיון וחוש אסתטי. "מומלץ ליצור היררכיה מסוימת בין העציצים. למשל, להקיף את הגג בצמוד לקיר במבנה של אדניות נמוכות וכדים גבוהים, ולהציב כל מספר קבוע של אדניות כד גבוה אחד".



stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/96/3096/planter.jpg?1159372113" />

"מגוון העציצים גדול ומגוון, והבחירה בצבע, גודל וצורה עשויה להיות קשה".
stock.xchng

מצע הגן

לא, הכוונה אינה שהגן החליט לרוץ לבחירות הקרובות, אלא לחומר שבו נשתלים הצמחים. מתברר שאולי הדשא של השכן ירוק יותר, אבל האדמה שלו אינה תמיד טובה יותר. כמו בבחירת בשמים, האדמה של החברים מהמושב או מחצר הבניין לא תמיד תתאים לצמחייה שלכם.

כדי לקיים "סביבת עבודה" אופטימלית לשתילים מומלץ לפנק אותם בחומר מיוחד בשם "פרלייט". זהו חומר סינתטי לחלוטין, קל בצורה יוצאת דופן (חשוב מאוד לדיירי הקומה רביעית-בלי-מעלית), נקי מחומרים מזהמים ושומר על איזון מושלם בין מים לאוויר. יתרון חשוב נוסף שלו שאינו מלכלך, כך שגם לא תצטרכו לטאטא שאריות אדמה ושאר טרדות שעלולות להישטף עם הגשמים או מי ההשקיה, וגם העציץ שלכם ישמור על צבעו המקורי.

מערכת השקיה

כשמדובר על השקיית צמחי גג ומרפסת יש צורך במערכת השקיה שונה מזו המקובלת בגינות "אמיתיות" בעלות כמה אמות לפחות של אדמה. מאחר שה"פרלייט" הוא חומר סינתטי, אין בו כל ערך תזונתי לצמחים. לפיכך הם זקוקים למערכת השקיה מדשנת שתוודא שיקבלו את כל הדרוש להם כדי לשמור על גו מתוח וזלזלים ארוכים. עם זאת, לא כל מה שטוב לצמחים טוב גם לנו, וקיים חשש שהמים יזרמו גם אחורה, יחזרו לצינור ויזהמו את מי השתייה שלנו. כדי למנוע תקלות כגון אלו, ניתן להתקין מנגנון מז"ח – מונע זרימה חוזרת, המהווה שסתום הדואג לשמור על הזרימה חד-כיוונית.

ניקוז

באין לצמחים אדמת גינה בעלת כמה אמות עומק לפחות, המים העודפים מההשקיה הדואגת עלולים למצוא את דרכם היישר לרצפה הנקייה ולהותיר בה תלמים של לכלוך. גם פתרונות ביתיים כמו הצלחת הידועה מתחת לעציץ לא יתאימו פה, מאחר שמדובר על כמות גדולה של צמחים בגדלים שונים (נסו לשים צלחת מתחת לכד ענקי עם עץ…). הפתרון הוא צינור פוליפרופילן בקוטר 20 מ"מ, לבן ומוסתר מהעין, שעובר ומחבר את הניקוז של כל העציצים יחד ומוביל אותו למערכת הניקוז הכללית של הבית – אותו מרזב שדואג שהגג לא יהפוך לבריכה. על הניקוז מהעציץ לצינור אחראי הנקז, מעין גליל שנמצא בתחתית האדנית ומוודא שהשורשים של הצמח לא יסתמו את פתח הניקוז ויגרמו להצפה ולריקבון.

צמחייה

אחרי שבחרנו את העריסה, הסכמנו על התזונה ואפילו על שיטת הרחצה, הגיע הזמן לבחור את התינוק, קרי השתילים. גם כאן המגוון עצום, האפשרויות כמעט אינסופיות ויש צורך להשתמש בטעם אישי – בכפוף למספר הנחיות בסיסיות.

סוויסה: "יש מספר קטגוריות שלפיהן בוחרים את הצמחים – מחיר, גודל השטח, שורשים, גודל העץ בסיום הגדילה או בטווח של חמש שנים, וסבילות הצמח למזג האוויר – קור, רוחות, שמש". בנוגע למחיר אין מה לפרט: הארנק שלכם הוא באחריותכם, וכמה שאתם רוצים להוציא ממנו – זה התקציב. בית השורשים וגודל העץ הוא עסק שדורש הסבר קצר: ככלל, לא מומלץ לקחת צמחים עם בית שורשים גדול מאוד. פיקוסים למיניהם, למשל, לא מתאימים לשתילה בתוך עציץ על גג, מפני שבית השורשים שלהם גדול והם עלולים ליצור סתימות במערכת הניקוז. גם מעצים גדולים מדי יש להימנע, שכן גובהם והנוף הרחב שלהם עלול לעמוד להם לרועץ בזמן רוח חזקה – הם עלולים פשוט ליפול. צמחים שישמחו לעטר את המרפסת או הגג שלכם לא חסרים: תפוז סיני ולימון סיני יתאימו בדיוק לכד יפה, דקלים מסוגים שונים הם גם יפים וגם בעלי עמידות גבוהה לפגעי מזג האוויר וגם עצי פרי כמו לימון ושזיף ספרדי יסתדרו נהדר, אבל יש לדאוג להעמיד אותם בנפרד, שכן הם מנצלים שטח גדול מהקרקע. צמחים נוספים שיוסיפו צבע הם רב שנתיים סיבולת גבוהה כמו הביגוניה, בוסמת הגינה והגרניום, אם כי תוכלו להשתעשע גם עם פרחים עונתיים, הרי גינה היא כיף (ועבודה) שלא נגמר. טעם תוכלו להוסיף לגינה בעזרת צמחי תבלין, ואופי בעזרת קקטוסים. אורן ממליץ על שילובים שיוצרים הירארכיה: צמח בוגר וגבוה ושיחים פורחים לידו, באותה אדנית. שילוב מנצח לדוגמא: דקל טבעות בשילוב אלפיניות, בעלות גוון עלים ירוק-צהוב, ובוסמת הגינה. "מבחינת שילוב אפשר לעשות כמעט כל מה שרוצים," מדגיש אורן, "אפשר לשים באדנית אחת אפילו קקטוס עם צמח טרופי, פשוט יוצרים הפרדה ומסדרים השקיה שונה".



stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/97/3097/big-tree.jpg?1159372479" />

"גם מעצים גדולים מדי יש להימנע".
stock.xchng

תאורה

עיצוב הגן לא מסתיים בבחירת העציצים והכדים וסידורם במבנה זה או אחר. תאורה מתאימה תוסיף לגינה את הנופך הדרוש לה, ותדאג ליצור את האווירה הנכונה לכל מטרה – אינטימית ורומנטית, משפחתית ואפילו פרועה ופסיכדלית. לפיכך מומלץ להקדיש מחשבה וממון גם לעיצוב גלי האור הנחוצים האלו. סוויסה ממליץ להשתמש בתאורת הגינה במתח של 12 וולט, בדומה למתח ברכב, ובגופי תאורה ואלמנטים מאלומיניום, חומר שנמנע מקורוזיה ולא רגיש למזג האוויר. לגבי צבע התאורה, כדאי לבחור באור לבן להדגשת הצמחים הגדולים מלמטה למעלה ובתאורה צבעונית עליונה לפרחים ולשיחים. אפשר למצוא נורות בשלל גוונים, מירוק זרחני ועד סגול מלכותי, וליצור חגיגה של טבע וצבע.

כמו שאתם רואים, כמעט הכל אפשרי, גם אם אתם גרים בלב אזור תעשייה סואן ולא במושב מוריק. המשאב החשוב ביותר הוא לא אדמה או זרעים אלא הדמיון. עם קצת השקעה ורצון אפשר ליצור חלקה ירוקה אפילו בכרך סואן, ואל תשכחו שמבחינה מסוימת קומה שישית קרובה יותר לגן העדן המקורי.

הכתבות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter ובפייסבוק