צביעת פח מגולוון ומניעת חלודה

איך צובעים פח מגולוון? איך מונעים חלודה ברהיטים? המומחים עונים

88 שיתופים | 132 צפיות

מהפך לדלת מפח

דלת הכניסה בביתי עשויה מפח כסוף. האם אני צריכה להשתמש בצבע מיוחד, או בטכניקה כלשהי כדי לצבוע אותה?

מומחי מעבדת המחקר והפיתוח של "טמבור", עונים:

פח מגולוון (כלומר, מתכת ברזלית שצופתה באבץ) הוא מתכת חלקה מאוד, שמקשה על חיבור הצבע לדלת. לכן, יש לשייף תחילה את הפח בעזרת נייר זכוכית מסוג בד שמיר. השפשוף יסיר תחמוצות ויחספס מעט את פני השטח, שיאבדו את הברק שלהם. לאחר השיוף יש לנקות היטב את המתכת משומנים ולכלוך בעזרת מדלל, ולהמתין לייבוש. לאחר מכן יש לצבוע שכבה אחת של צבע יסוד רב-שימושי ולהמתין 24 שעות. מעל שכבת היסוד צובעים שכבה-שתיים נוספות של צבע למתכת, בהתאם להנחיות שעל האריזה. אם הדלת גדולה, רצוי להשתמש ברולר מתאים, או בטכניקת התזה.

קירות מתקלפים

חלק קטן בקיר שלנו מתקלף. האם ניתן לתקנו לבד וכיצד ניתד לעשות זאת בצורה אסטתית?

המעצב קובי חיון מ"שבלול-קניון העץ', משיב:

ראשית, מגרדים ומקלפים את כל הצבע הרופף והמתקלף סביב הקיר, וסותמים את החורים והפגמים בעזרת קלסימו- סוג של גבס לבן לסתימת חורים המגיע באבקה אותה יש למהול במים.

אחר-כך משייפים ומחליקים את הקיר באמצעות נייר זכוכית עדין (מספר 120). אם הקיר היה צבוע בסיד יש לצבוע קודם כל בצבע יסוד מקשר, משום שצבע אקרילי מתקשה "להתחבר" לסיד. מורחים שכבה אחת של צבע מקשר וממתינים לייבוש כ-3-4 שעות.

אם הקיר היה צבוע בצבע אקרילי כלשהו, ניתן לצבוע מייד בשכבה ראשונה של צבע יסוד. תפקידו העיקרי של צבע היסוד הוא ליצור בסיס להתחברות טובה של מערכת הצבע. הוא חודר לשכבות הסיד והפוליסיד, מחזק אותן ויוצר תשתית טובה לציפוי. לאחר ייבוש מלא של צבע היסוד צובעים את הקיר בצבע אקרילי.

תמונת מצב

יש לנו מספר תמונות ישנות למדי. אין לנו כוונה להיפרד מהן, ואנו מעוניינים לדעת איך ניתן לשמר אותן לאורך זמן.

ד"ר אילנה ריפקו-גולדינג, מומחית ברסטורציה של תמונות מבית הספר "מאסטר סטודיו", מנדבת עצות:

בתנאי הלחות והחום השוררים בארץ, חשוב מאוד לשמור על טמפרטורה קבועה ויציבה. הטמפרטורה האופטימלית ביותר נעה בין 20 ל-22 מעלות, גם בחורף וגם בקיץ, אולם תמונות יכולות להישמר היטב גם בטמפרטורה של 40 מעלות, כל עוד הן מצויות בתנאי מזג אוויר קבועים ובלתי משתנים. כאשר הטמפרטורה משתנה, בד התמונה מתכווץ בחורף, כתוצאה מהקור, ומתרחב בקיץ, כתוצאה מהלחות. בעקבות השינויים בבד, עלולה שכבת צבע הבסיס להתנפח, והתמונה תקבל גלים ותשנה את גודלה.

כדי לשמר ככל הניתן על התמונה מומלץ להרחיקה מהחלון, כך שלא תקבל אור שמש ישיר העלול לגרום לדהיית הצבע. כמו כן יש להקפיד שלא תנשוב על התמונה רוח ישירה, המביאה עמה לכלוך ואבק. פעם בחודש כדאי לעבור על התמונות בעדינות עם מטלית פלנל יבשה ולנקותה מאבק. אם במהלך הזמן ישנם שינויים בצבע התמונה, או אם היא התעוותה, מומלץ להביאה מיד ל"רופא תמונות", הנקרא רסטורטור.



ראשית, מגרדים ומקלפים את כל הצבע הרופף והמתקלף סביב הקיר

ראשית, מגרדים ומקלפים את כל הצבע הרופף והמתקלף סביב הקיר

נחמדת מאוד

אני מעוניינת לרכוש רקפות, משום שהפריחה שלהן בחורף נעימה מאוד לעין. איך בוחרים רקפת איכותית שתפרח לאורך זמן?

מני שדמי, מתאגיד משתלות "חישתיל", ממליץ:

הרקפת היא צמח נהדר לגינון בפינות מוגנות רוח גם באזורים הקרים בארץ. בעונת הסתיו והחורף ניתן לגדל אותה בתנאי שמש ישירה או בחצי צל. כשקונים רקפת רצוי להתייחס למספר היבטים: הרקפת צריכה להיות בעלת עלווה בצורת כיפה אחידה וסגורה, כאשר העלים לא נופלים כלפי מטה. רקפת טובה היא כזו שמצריכה אותנו להסיט מעט את העלים כדי להשקותה כהלכה, ואי אפשר לראות במבט מלמעלה את פנים הצמח או את האדמה. רקפת בעלת עלים בצבע עמום-מט סובלת כנראה משורשים פגומים ולא תחזיק מעמד זמן רב.

לכן, עלי העלווה צריכים להיות מוצקים ולבדוק שלא יימעכו תחת לחיצה קלה. בנוסף על העלווה להיות חלקה ובוהקת בצבע ירוק זוהר. חשוב גם לזכור כי פריחת הרקפת מרוכזת כולה בזר מהודק במרכז העציץ ולא מפוזרת במרווחים על פני כל שטח העלים. לכן, אם הפרחים נפרדים זה מזה, הדבר מעיד שהשתיל הצעיר סובל מחום יתר, ולכן זמן הפריחה יהיה קצר יותר והפרחים יהיו מדולדלים. במקרה כזה תיהנו מהפרח לתקופה קצרה בלבד.

כלל ברזל

יש לי ריהוט מברזל שהתחיל להעלות חלודה, כיצד ניתן לפתור את הבעיה?

דודי וולף – רכז שירות והדרכה ברשת "אייס" במספר כללי ברזל:

תחילה מסירים בעדינות את החלודה הרופפת בעזרת מברשת פלדה ומשייפים את כל משטח הרהיט עם נייר זכוכית מיוחד למתכת בעובי דק ועדין (בד שמיר). בשלב הבא מצפים את הרהיט, באמצעות מברשת, בחומר "ממיר חלודה" ומקפידים לעבור ביסודיות על כל הנקודות החלודות.

לאחר ייבוש מלא של החומר מנגבים את האבק מהרהיט וצובעים אותו בצבע המיועד למתכות בגוון המבוקש. חשוב להקפיד ולצבוע את הפריט בדיוק בהתאם להוראות היצרן, על-מנת להבטיח פתרון יעיל לאורך זמן. במידה שהפריט ממוקם מחוץ לבית יש לצפותו בנוסף בשכבת לכה למתכת, המהווה שכבת מגן מפני פגעי מזג האוויר.

מתוך: נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה

17.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)