קור בבית וכסף מזבל

איך מוציאים את הקור מהבית? איך מכינים קומפוסט. המומחים עונים

88 שיתופים | 132 צפיות

איך חוסכים כסף מזבל?

מה אפשר לעשות משאריות גזם גינת הבית, עלים וחומרים אורגניים מהאשפה הביתית – קליפות, שאריות ירקות, וכדומה?

איריס גלזמן ממשתלות וונדי עונה:

מומלץ שלא לזרוק את החומרים האלו, כי באמצעותם אפשר ליצור קומפוסט ביתי וחומר דשן עשיר שייטיב עם הגינה. הקומפוסטציה היא שיטה לזירוז פרוק חומרים אורגניים. שמים את כל המרכיבים – גזם מהגינה, עלים, דשא קצוץ ופסולת אורגנית ביתית בערמה שגודלה כקוב אחד (מטר רבוע בגובה של מטר). החום שנוצר על ידי האורגניזמים הקיימים נלכד בתוך הערמה ועוזר לתהליכי הפירוק. כל כמה ימים יש להפוך את האדמה, ובכך להאיץ את התהליך של הוספת חמצן לחומר. ניתן לרכוש קומפוסטר – מיכלים מיוחדים למטרה זו עם מכסה ופתח, אך ניתן להשתמש גם במיכלים מאולתרים מפלסטיק, אותם יש לחורר לקבלת אוורור.

בתחתית המיכל שמים גזם מהגינה קצוץ לחתיכות קטנות עד 10 ס"מ. עליו מניחים שכבת עלים ודשא קצוץ – בגובה של כ- 20 ס"מ, מעל יש לשים שאריות אורגניות ביתיות ושוב גזם גינה וחוזר חלילה. תוספת של מעט קומפוסט מוכן יכול לזרז את התהליך, משום שהוא מכיל מיקרואורגניזמים הנחוצים לקומפוסטיציה.

על הערימה להיות לחה ולא רטובה מדי. במידת הצורך יש להוסיף מים. את הערימה רצוי לערבב אחת לכמה ימים, כדי ליצור אוורו שיזרז את תהליך הפירוק. בזמן תהליך הקומפוסטציה נוצר חום של מעל 70 מעלות, סימן לכך שהתהליך מתקדם כשורה. אם יש ריח רע תוך כדי התהליך, הנובע בדרך כלל מעודף רטיבות או חנקן, יש לאוורר את הערימה עם קלשון. אם הערימה לא מתחממת, הדבר נובע כנראה מחוסר לחות ולכן מומלץ להרטיב מעט ולהפוך את הערימה.

אחרי תקופה של 6-8 חודשים נוצרת אדמה שחורה שנראית כאדמת יער מתפוררת בקלות. זהו הסימן לכך שהקומפוסט מוכן. עם הקומפוסט הזה אפשר להשתמש בגן לטיוב הקרקע, להוסיף למצע שתילה במיכלים גדולים ולחפות קרקע.

היכן לרכוש מטבח

אנו מתכננים לרכוש מטבח חדש, אך שפע החנויות והיצרנים מבלבל אותנו.

אבינועם בוצר – מנכ"ל מטבחי יגור, מנסה לעשות סדר בבלגן:

ישנם שלושה מקומות עיקריים בהם ניתן לרכוש מטבחים, ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות:

  • חברות יצור תעשייתיות: חברות המייצרות מטבחים על פס ייצור ממוכן. המטבחים מורכבים מחלקים בעלי גודל סטנדרטי וקבוע, והמחירים יכולים להיות זולים יותר כי המטבח הוא סטנדרטי ונבנה בהתאם לתבנית אחידה וקבועה. במטבח מסוג זה אפשרויות העיצוב מוגבלות, וכוללות הוספה של אלמנטים מתוך מבחר קבוע, שאותם ניתן להשיג במפעל. מטבח מייצור תעשייתי הוא לרוב מדויק מאוד במידותיו ובעיבודו, אולם אינו בהכרח מתאים לגודל הפיזי של חדר המטבח בבית, וגם אינו מותאם בהכרח ליתר האלמנטים העיצוביים בבית (התאורה, הריצוף, הקרמיקה וכו').
  • נגר פרטי: טיב העבודה קשור ביכולותיו של הנגר הספציפי, ולכן חשוב להתרשם מעבודות קודמות שלו. כמו כן חשוב לבחון את השימוש בחומרים (נגר פרטי ינסה לפעמים לחסוך ולהשתמש ברכיבים זולים), ומומלץ להיעזר במעצב פנים ולא לסמוך על כישורי העיצוב של הנגר בלבד. מומלץ גם לבחון את יציבותו הפיננסית של הנגר שלעתים עלול להיעלם לאחר קבלת המקדמות.
  • יצרנים פרטיים קטנים: במפעלים כאלו יכול הלקוח ליהנות מכל העולמות. אם המפעל יציב פיננסית הוא מעסיק נגרים ומעצבים של המקום. המטבח יהיה מותאם במדויק עבור המשפחה וצרכיה, כולל חריגות במידות לפי צרכי הלקוח. המעצבים מלווים את בניית המטבח מקרוב, כולל בדיקת העיצוב של הבית והמטבח מורכב בדיוק בהתאם לגודל הפיזי של החלל.



 stock.xchnge

stock.xchnge

קור אצל חלוני

בימים קרים במיוחד אנו מדליקים תנור וסוגרים את כל החלונות ועדיין – חודר הביתה אוויר קר. מה הסיבה?

אלכס גלעד משיב רוח חמה:

אחד הגורמים לחדירת אוויר קר לבית הם החלונות, שמחדירים הביתה אוויר קר. כדי לבדוק אם חודרת רוח דרך החלון, ניתן לבצע בדיקה פשוטה: בזמן שרוח נושבת בחוץ יש לפתוח את התריס בחלון ולסגור את השמשה. לאחר מכן יש להדליק מצית בסמוך למסגרת החלון. אם הלהבה במצית נכבית או זזה סימן שהחלון לא אטום דיו.

אם החלון שדרכו חודר האוויר הוא חלון הזזה, מומלץ לבדוק אם המברשות לא התבלו, ואם כן להחליפן. בחלונות ציר יש לבדוק שהגומיות לא התבלו או יצאו ממקומן. על הגומיות לכסות את כל שטח פרופילי המשקוף והחלון ולקיים מגע רציף ביניהן. ככלל יש לזכור כי חלון ציר הוא אטום יותר ומתאים לאזורים קרים יותר בבית.

מגן דוד

איך אפשר לשמור על תקינותו של דוד השמש בחודשי החורף?

מומחי חברת "חם מיד", יצרנית ומשווקת דודי שמש וחשמל, ממליצים כיצד לשמור על דוד השמש בחורף:

  • נקו את קולטי השמש מאבק, עלים ולכלוך שהצטברו במהלך הקיץ.
  • בקולטי שמש שבצידיהם ישנם פקקים, מומלץ לפתוח אותם ולהזרים מים בתוך הקולט, על מנת להוציא משקעי אבנית וחלודה. כדאי לחבר צינור מים בפקק העליון של הקולט ובמקביל להשאיר את הפקק התחתון פתוח. רצוי להזרים מים כל עוד יוצאים מים עכורים.
  • את גוף החימום עצמו ניתן להוציא מהדוד על ידי פתיחה פשוטה של הברגים המחזיקים אותו. לאחר הוצאתו, יש לנקות את האבנית בעדינות. בנוסף, לאחר הוצאת גוף החימום, כדאי לבדוק כי בדוד מותקן שרוול פלסטיק (חמם מהיר). עלותו עשרות שקלים והוא מאפשר מים חמים בתוך זמן קצר.
  • אם הקולט שלכם בן 8-10 שנים, קיים סיכוי שהוא לקראת סיום חייו ולכן כדאי להחליפו.
  • באזורים קרים (כמו רמת הגולן, צפת וירושלים), מומלץ להפעיל את הדוד מדי יום בשעות הקרה, וזאת בכדי למנוע מהמים לקפוא בתוך הקולט, דבר שעלול לגרום לפיצוצו. כדאי לצפות את צינור המעבר של המים מהקולט אל דוד השמש בשכבת בידוד אותה אפשר לקנות בחנויות לחומרי בניין.

מתוך: נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה

17.08.06

(עודכן ב – 31.10.09)