שבוע העיצוב הישראלי: סוד ההצלחה של מעצבים ואדריכלים

מסעדת הדוכסית במלון W במתחדש באמסטרדם בעיצוב ברנוביץ-קרוננברג אדריכלים | צילום: סיון אסקיו
מסעדת הדוכסית במלון W במתחדש באמסטרדם בעיצוב ברנוביץ-קרוננברג אדריכלים | צילום: סיון אסקיו

שבוע העיצוב הישראלי שמגיע היום לשיאו שואף למתג את ישראל בעולם כ-Design Nation. פנינו למעצבים ואדריכלים שעושים חיל בחו"ל כדי לפענח מה גורם ההצלחה שלהם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

"בעשור האחרון פרצו עשרות אדריכלים ומעצבים ישראלים לעולם הרחב תוך שהם מתכננים ומעצבים מבני מגורים, קניונים, מלונות, מסעדות, ברים, בתי יוקרה ומשרדים במקומות נחשבים ואטרקטיביים. התופעה הולכת ומתגברת והביקוש למעצבים ישראלים הולך וגדל ברחבי העולם", אומר ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה, העומד מאחורי היוזמה של שבוע העיצוב הישראלי שיתקיים לראשונה בארץ ב-20-16 בפברואר, בשיתוף עיריית תל אביב. מדובר במעין גרסה מקומית ל־Salon Del Mobile הנחשב במילאנו מתוך שאיפה (או יומרה) למתג את ישראל בעולם כלא פחות ולא יותר מאשר Design Nation.

פנינו לכמה מעצבים ואדריכלים שעושים חיל גם בחו"ל, חלקם אף חברים בנשיאות שבוע העיצוב, כדי לנסות לפענח מה גורם ההצלחה שלהם ומה אפשר ללמוד מזה על התחום כולו.

שחר פלג

מעצב תעשייתי, בוגר תואר ראשון בעיצוב פנים, עבר לעיצוב מוצר עוד במהלך הלימודים וייסד את המותג פלג דיזיין, העומד מאחורי מאות מוצרים מקוריים, אסתטיים, פונקציונליים מלאי הומור הנמכרים ברחבי העולם.

שחר פלג
שחר פלג

איך התחלת? "זה נבנה לאט לאט, לא היו לי יומרות בהתחלה ולא חשבתי לנסות בחו"ל. התחלתי עם מוצר אחד של מעמד לבקבוק יין בצורת שרשרת באוויר. הסתובבתי בין החנויות בארץ והצעתי להן לרכוש. אלו היו ימים שייצרתי מוצר-מוצר אצלי במרפסת הביתית. הייתה לי דריסת רגל בשתיים-שלוש חנויות וייצרתי 20-10 פריטים בכל פעם", אומר פלג.

מה הייתה פריצת הדרך בחו"ל? "פנה אליי מפיץ מוצרים מיפן שראה את המעמד בחנות סוהו ורכש 20 יחידות. כעבור שבוע הוא רכש עוד 50 מעמדים, ואחר כך עוד 50 ועוד ועוד. יום אחד הוא פנה אליי וסיפר על תערוכה גדולה לקניינים והסביר לי שיהיה מעולה אם יהיו לי עוד מוצרים להציג מלבד המעמד ליין. כך נולדו האגרטלים המגנטיים. במקביל התחלתי לעבוד צמוד לחברת Monkey Business שהקים עודד פרידלנד. הבנו שכוחנו ביחד, כשני מותגים נבדלים שנעזרים באותם ערוצי שיווק, גדול ורב יותר. בזכות החיבור הגיעו המוצרים שלי לעוד מפיצים בחו"ל ונפח העבודה שלי גבר וגבר, אפילו ל-25 מפיצים ברחבי העולם", מסביר פלג.

Crocomark – סימניות קרוקודיל בעיצוב שחר פלג | צילום: דן לב
Crocomark – סימניות קרוקודיל בעיצוב שחר פלג | צילום: דן לב
oiladdin – פקקלמזיגה בהשראת המנורה של אלאדין בעיצוב שחר פלג
oiladdin – פקקלמזיגה בהשראת המנורה של אלאדין בעיצוב שחר פלג

מה סוד ההצלחה שלך? "אני לא המעצב הכי טוב שאני מכיר, יש מעצבים רבים שוודאי טובים ממני, אבל יש לי מה שצריך בתור מנהל, רעיונאי, משווק ואסטרטג ואני תופר הכל ביחד. חשוב להבין, הלוגיסטיקה לא פחות חשובה מהעיצוב. זה אומר להציג בתערוכות כמו תערוכת Ambiente בפרנקפורט שאני מקפיד להציג בה דרך קבע, להשקיע ברישום פטנטים הגוזל זמן ואנרגיה, לנהל סטודיו המונה עוד שלושה מעצבים מלבדי, ובכלל – לזכור שהעבודה מורכבת מהרבה טבלאות אקסל בדרך ליצירה", אומר פלג.

טיפ למעצב המתחיל שחולם בגדול? "יש כנראה יותר בוגרי עיצוב מאשר עבודה, אבל אני ממליץ לעשות כל הזמן ולא לחכות שדברים יקרו לך. לגרום להם לקרות. הדלתות נפתחות אבל חייבים לדפוק עליהן. חשוב לזהות הזדמנויות, וזה משהו המאפיין אותי – אני תמיד מחפש את ההזדמנות הבאה. חשוב להיות אסטרטג טוב לא פחות מאשר מעצב טוב", מסכם פלג.

משה צור

אדריכל ובונה ערים, בעל המשרד "משה צור אדריכלים בוני ערים בע"מ" עם אדריכלית ארנה צור, רעייתו. צור עוסק בתכנון אדריכלי כ-50 שנה, ותכנן פרויקטים של מגורים, מסחר, תעסוקה ומשרדים, מבני ציבור, תכניות בניין עיר ועיצוב פנים. בנוסף לפרויקטים בארץ, תכננו צור והצוות שהוא עומד בראשו עשרות פרויקטים ברחבי העולם.

משה צור
משה צור

מה הייתה פריצת הדרך בחו"ל? "אנחנו בעצם היינו הראשונים שהתחלנו לבנות באירופה לפני כ-20 שנה. בהתחלה זה היה במזרח אירופה ובהמשך גם במערב אירופה, בתאילנד, בברזיל, במקסיקו ובעצם אנחנו מעורבים היום בפרויקטים ב-32 מדינות", אומר צור, "אנחנו מעורבים בפרויקטים גדולים ומורכבים, רובם מסחריים".

מה הוביל להצלחה שלך בחו"ל? "בדרך כלל הפרויקט היה בשיתוף של יזמים ישראלים המשקיעים בחו"ל ומחפשים איש אמון משלהם. גם בארצות כמו פולין, שיש בה אדריכלים מצוינים, לא פעם העדיפו היזמים הישראלים להביא אדריכל ישראלי שפועל בקונספט יעיל יותר ואיכותי יותר. בעצם מדובר בתפקיד כפול של אדריכל-על וגם של איש אמון של היזם בסביבה שאינה טבעית עבורו", אומר צור. "עם זאת, אני חייב לומר שאנחנו תמיד מעדיפים עבודה בארץ על פני עבודה בחו"ל. בארץ, אם אתה משהו מצוין, אתה תורם לאיכות הבנייה המקומית שלנו. עם כל ההרפתקה, הריגוש וגם ההכנסה הגבוהה שיש בעבודה בחו"ל – אעדיף לעבוד בארץ".

קניון סן פלגרינו בברזיל בתכנון אדריכל משה צור | צילום: יח"צ גזית גלוב
קניון סן פלגרינו בברזיל בתכנון אדריכל משה צור | צילום: יח"צ גזית גלוב
בניין Lighthouse בפראג בתכנון אדריכל משה צור
בניין Lighthouse בפראג בתכנון אדריכל משה צור

מה ההסבר שלך לעלייה בביקוש לאדריכלים ישראלים מעבר לים? "אנחנו יודעים לתת מענה לסביבה לא מוכרת ולמצבים של חוסר ודאות, זה ממש טבוע בדנ"א שלנו. יש לנו, הישראלים, הבנה מהירה של מצבים משתנים ויכול לתת מענה מהיר לבעיות שצצות. אנחנו חושבים מהר ומעניקים מענה בלתי צפוי. זה יתרון אדיר שיש לנו", מסביר צור.

טיפ לאדריכל המתחיל שחולם בגדול? "יש לא מעט אדריכלים ישראלים שעושים חיל בחו"ל. מי שמעצב טוב ואיכותי יפרוץ קדימה, אז העצה שלי היא לעשות עבודה טובה ואיכותית", מציע צור. "לגבי שבוע העיצוב, מדובר ביוזמה מדהימה ששמה לה למטרה לשנות את התכנון האדריכלי ואת העיצוב בארץ, כי התחום לא מקבל עדיין מספיק הכרה בציבור הרחב".

אלון ברנוביץ ואירנה קרוננברג

אירנה קרוננברג, מעצבת פנים, ואלון ברנוביץ, אדריכל, הם זוג ושותפים במשרד הנושא את שמותיהם. השניים מתכננים ומעצבים בתי מלון, מסעדות, בתים ופרויקטים רבים בארץ ובחו"ל.

אלון ברנוביץ ואירנה קרוננברג | צילום: Kasia Gatkowska
אלון ברנוביץ ואירנה קרוננברג | צילום: Kasia Gatkowska

מה היווה את הפריצה שלכם בחו"ל? "זה היה בשנת 2000, יזם ישראלי ראה את העבודה שלנו בארץ והזמין אותנו להקים עבורו את מלון נוטינגהם פארק פלזה באנגליה. משם זה התגלגל, עד היום בעצם. בעקבות הפריצה לחו"ל הפכנו למשרד בינלאומי ויש לנו משרד גם בארץ וגם בהולנד. יש לנו פרויקטים בערים רבות, בהן מילאנו, ברלין, אמסטרדם ועוד. כרגע פרויקט הדגל שלנו הוא מלון W באמסטרדם, וכל זה במקביל לפרויקטים בארץ", מספר ברנוביץ.

מסעדת הדוכסית במלון W במתחדש באמסטרדם בעיצוב ברנוביץ-קרוננברג אדריכלים | צילום: סיון אסקיו
מסעדת הדוכסית במלון W במתחדש באמסטרדם בעיצוב ברנוביץ-קרוננברג אדריכלים | צילום: סיון אסקיו

מה הוביל להצלחה שלכם בחו"ל? "סוד ההצלחה שלנו הוא התמדה וכישרון. אין דרך אחרת, אין עיגולי פינות ואין ארוחות חינם", אומר ברנוביץ, "אנחנו מתחרים במשרדים הגדולים ביותר בעולם, שיש להם לרוב יכולות גדולות יותר משלנו, ואנחנו לא נופלים מהם. המשרד שלנו, המונה היום 12 עובדים, יודע לעשות את העבודה בליגה הבינלאומית. אנחנו חזק על המפה הבינלאומית. עם זאת, אנחנו רק בתחילת הדרך שלנו". ברנוביץ מוסיף כי "מבנה האישיות שלנו מתאפיין בסקרנות טבעית".

טיפ לאדריכל המתחיל שחולם בגדול? "יש תערוכות חשובות, למשל בלונדון ובמילאנו, שחשוב לפקוד אותן, אבל זה בעיקר להסתובב ולראות עולם ובמקביל ללמוד מאחרים. חשוב להסתכל קדימה, להזדמנות הבאה, זה לפחות מה שמריץ אותנו. הטיפ שלי הוא להמשיך לחלום ולדחוף קדימה, לכוון גבוה", מסכם ברנוביץ.

אורלי שרם

אדריכלית ומעצבת פנים, עומדת בראש משרד הנושא את שמה, בוגרת בית הספר AA הנחשב של איגוד האדריכלים בלונדון, מתכננת ומעצבת פרויקטים בארץ ובחו"ל.

אורלי שרם
אורלי שרם

מה הייתה פריצת הדרך? "לפני כ-15 שנה תכננתי ועיצבתי וילה בצרפת וזו הייתה פריצת הדרך הראשונה שלי מחוץ לישראל. הפריצה הזו הייתה דרך מישהו שהכרתי בארץ והיה רגיל לעבוד איתי. גם העובדה שאני דוברת צרפתית עזרה. אין לי עניין פרסומי ושיווקי אבל בעולם של היום כל אדריכל יכול להתפרסם בכל מקום, לא משנה איפה הוא גר. כך יכול אדריכל ישראלי להתפרסם ולעבוד בחו"ל. בנוסף, יש הרבה ישראלים ויהודים שיש להם עסקים חובקי עולם שיכולים לפתוח דלתות", אומרת שרם.

שרם מוסיפה כי "לישראלים יש יכולות מיוחדות, כמו קריאייטיביות, הם נוסעים המון וסופגים, מפתחים קשרים, הם רעבים להצלחה. יש גם ישראלים מצליחים בחו"ל שפותחים דלתות עבור ישראלים אחרים וזה גם מבורך. מה שכן, עדיין יש לנו פער מובנה לעומת מי שגדל במקום מסוים בחו"ל. אין פה תרבות אדריכלות ועיצוב שהשתרשה, אך הישראלים לומדים מהר".

איך משמרים את ההצלחה? "זו עבודה רצינית לשמר את העמידה בדרישות של חו"ל, ואני חייבת לציין שרמת התוכניות גבוהה מאוד וגם בחו"ל יש נגישות למגוון חומרים רב יותר. כשאתה עושה עבודה טובה, שיש בבסיסה רעיון מבריק ומימוש טוב של הרעיון, זה יוביל לעוד עבודה. עבודה קשה היא הסוד ואי אפשר לחיות רק על הברקות. בנוסף, אני תמיד במחשבה שיש מישהו טוב ממני, זה משאיר אותי חדה, צנועה ופתוחה. ברגע שאתה חושב שאתה הכי טוב ויודע הכי טוב – אתה נעשה פחות טוב. גם האהבה למקצוע עושה טוב לשימור ההצלחה", אומרת שרם.

טיפ לאדריכל המתחיל שחולם בגדול? "להיות אדריכל זה לא רק מקצוע אלא דרך חיים. חייבים לאהוב את זה. גם לאהוב את מה שעושים וגם להתפרנס מזה זו פריווילגיה גדולה", אומרת שרם, "דרוש הרבה אורך רוח ולא לאבד את 'האני מאמין' שלך ואת אנרגיות היצירה. אתה מתחרה גם בספרינט וגם במרתון". שרם מוסיפה כי לדעתה יש בארץ אנשים מוכשרים מאוד שרוצים מאוד להצליח וכי הפער בין ישראל לבין מדינות אחרות ילך ויצטמצם.

איתמר בורשטיין

מעצב תעשייתי, למד במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ובתום הלימודים החל לעבוד במגוון רחב של תחומי עיצוב (גופי תאורה, רהיטים, חפצי נוי) עם כמה וכמה חברות מובילות בעולם. הסטודיו שלו ממוקם בתל אביב.

איתמר בורנשטיין
איתמר בורנשטיין

מה הייתה פריצת הדרך לחו"ל? "אחרי הלימודים חיפשתי איך לעסוק בתחומים שמעניינים אותי בעולם הרחב הזה של העיצוב, חשבתי על איך אני פורץ את דרכי לתחום התאורה. מצאתי את הארגון הצרפתי VIA France, שהוא ארגון מלכ"רי, העוסק בתחום העיצוב ובקידום מעצבים ללא מטרות רווח. הגשתי להם גופי תאורה, ספריות, כיסאות, שולחנות ועוד לתחרויות השנתיות שהם עורכים, לשמחתי נבחרתי ודרכם הצלחתי להציג את עבודותיי, ליצור קשרים ולחדור לתודעה הבינלאומית", מספר בורשטיין, "מדובר בגוף משמעותי מאוד, שניבא את פריצת הדרך של כמה מהמעצבים הבולטים הפועלים כיום בעולם. הם הציגו אבות-טיפוס של עבודות שלי בתערוכות הנחשבות במילאנו ובפריז וזה הוביל לקשרים עם החברות המובילות בעולם. בין העבודות הבולטות שלי היא מנורת Flora, שיוצרה ושווקה על ידי חברת Roche Bobois".

שרפרף ושולחן Pentagon System בעיצוב איתמר בורנשטיין לארגון VIA France | צילום: Marie Flores
שרפרף ושולחן Pentagon System בעיצוב איתמר בורנשטיין לארגון VIA France | צילום: Marie Flores

איך משמרים את ההצלחה? "דרך VIA התחלתי להסתובב בין חברות מובילות בעולם – בארצות הברית, צרפת, ספרד, פורטוגל ועוד – אבל למדתי שאתה יכול להיות כמעט בכל מקום בעולם ולהצליח. בתקופה שלנו היום, המקום הפיזי הופך פחות ופחות משמעותי כי כולם עוסקים בעבודה בינלאומית והחברות מתורגלות לעבוד בפרמטרים זהים בכל העולם, השרטוטים הם בינלאומיים ממילא ולשפה אין ממש משמעות", אומר בורנשטיין, "אני מתעסק הרבה בשאלה – איך משמרים את ההצלחה. יש דינמיקה לדברים האלו ואני מאמין שאם אתה עושה עבודה מעניינת וטובה, עשית כבר חלק מהותי בעבודה שלך. עוד כשלמדתי בבצלאל, תמיד הייתי כמהה שמשהו שלי יתפוס מקום בעולם הזה, שתהייה משמעות למשהו שאני עושה. ככל שאתה עושה יותר ויותר דברים, כך יש פחות ופחות התעסקות במוצר הספציפי ויותר עיסוק בנרטיב הגדול".

מה הטיפ שלך למעצב צעיר שחולם בגדול? "להתעקש. וכל אחד יכול להתעקש על משהו אחר. מעצבים בדור הביניים שאני משוחח איתם שוטחים שורה של תירוצים ללמה הם לא הצליחו, אבל התשובה לכולם היא שהם לא התעקשו מספיק. התחום הזה עמוס ורווי כמו כל תחום אחר, והמעצבים הבולטים הם לאו דווקא המעצבים הכי מוכשרים, אלא מי שמחזיק מעמד, מי שמתעקש", מסכם בורשטיין.

יעל מר ושי אלקלעי

בני זוג, מעצבי מוצר ובעלי הסטודיו Raw Edges הממוקם בלונדון. השניים מעצבים מוצרים עבור מותגים בינלאומיים וזכו בלא מעט פרסים נחשבים. עבודותיהם נכללות באוספים של גלריות ומוזיאונים בעולם.

יעל מר ושי אלקלעי
יעל מר ושי אלקלעי

בניגוד לשורה ארוכה של מעצבים ואדריכלים ישראלים שעושים חיל בחו"ל אך נותרו לגור בארץ, יעל מר ושי אלקלעי העתיקו את מקום מושבם ללונדון עוד בתקופת הלימודים לתואר השני. "השוק בארץ מבודד מדי. באירופה אנשים עוברים ממקום למקום. זו שאלה של הזדמנויות", אומר אלקלעי. הוא מספר על תהליך העבודה שלהם, הכולל חיפוש בלתי פוסק אחר רעיונות חדשים. "חשוב להמשיך לנסות, לדחוף עוד ועוד, לא לנוח לרגע, להמשיך ולהתפתח", אומר אלקלעי וזו גם העצה שלו למעצבים בראשית דרכם, "כל הזמן עסוקים בלחשוב, משתדלים לא להסתכל על מה עושים אחרים ומנסים לא להיות משויכים לטרנד כזה או אחר. אותנו לא מעניינת השגרה או להכין משהו שכבר קיים. הוא כבר קיים, למה צריך עוד אחד כזה? אנחנו ממש נזהרים לא להשתעמם".

Endgrain – רהיטי עץ צבעוניים שנעשו בטכניקה ייחודית שפיתח סטודיו Raw Edges
Endgrain – רהיטי עץ צבעוניים שנעשו בטכניקה ייחודית שפיתח סטודיו Raw Edges

מה הטיפ שלכם למעצב צעיר שחולם בגדול? "להמציא דברים חדשים, מה שמצריך עבודה קשה בלי להתייאש. יש המון אנשים מוכשרים בארץ ואנחנו בקשר עם מעצבים רבים ועם סטודנטים רבים, אבל לא תמיד יודעים לקלוט את כל הכישרונות האלו". לסיום מספר אלקלעי על החשיבות שיש בהצגה בתערוכות העיצוב הנחשבות. "עשינו רצפות ל-40 חנויות של סטלה מקרטני, בתהליך שבו בישלנו עץ בצבע ומפסלים את זה. זה יוצג בתערוכה הקרובה באפריל במילאנו", הוא אומר.