איבחון הילד: מתי זה חשוב

מתי מומלץ לבצע אבחון? | צילום: shutterstock
מתי מומלץ לבצע אבחון? | צילום: shutterstock

כ-10%-15% מהאוכלוסייה סובלים מלקויות למידה שונות, אך לא תמיד מאובחנים בזמן. עם כיסוי של כללית מושלם תוכלו לקבל אבחון דידקטי ופסיכו-דידקטי ולהישאר עם האצבע על הדופק

88 שיתופים | 132 צפיות

בכל שנות לימודיה בבית הספר היסודי, ספגה שלי קיתונות של ביקורת מהוריה וממוריה, שטענו שהיא עצלנית ומסרבת ללמוד. היא סיימה את בית הספר היסודי בתחושת כישלון. הלעג של חבריה לכיתה, שכינו אותה טיפשה, חילחל בהדרגה עד שכאשר הגיעה לבית הספר התיכון היא קיבלה זאת בהכנעה.

רק בכיתה י', בזכות המחנכת, שהבינה במהירות שיכולותיה של שלי בלימודים אינן משקפות את חוכמתה, אובחנה שלי כסובלת מדיסלקציה קשה. היא קיבלה את ההתאמות המתאימות במבחנים ואת הסיוע הדרוש ממורה פרטי, שלימד אותה בשיטה שהיתה הכי נוחה לה, והפגינה את יכולותיה האמיתיות במבחני הבגרות. בימים אלה היא עומדת בפני סיומו של תואר שני באוניברסיטה, הישג שלא היא או הוריה חשבו שיזכו לו כשהייתה ילדה.

שלי אינה ייחודית בקרב תלמידי ישראל. כ-10%-15% מהאוכלוסייה סובלים מלקויות למידה שונות, אך לא תמיד מאובחנים בזמן. הם חשים מתוסכלים ומיואשים, וללא עזרה הולמת ייפלטו לבסוף מהמערכת. לכן, אבחון מוקדם יוכל לתת להם את הסיוע הדרוש מבעוד מועד.

לדברי ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן, "עצם ההבנה שיש בעיה, תורמת לילד שמרגיש שמבינים אותו. הורה מצפה מהילד להצליח בלימודים, אבל הילד לא יכול וזה מתסכל אותו ויוצר בעיות רגשיות, חברתיות והתנהגותיות".

לדברי נגה סהר, מנהלת מרכז האבחונים הארצי של רשת ת.ל.מ, "החשד שתלמיד סובל מלקות למידה מגיע לרוב מהמורים. בדרך כלל מדובר בפער גדול בלימודים ביחס לשאר הכיתה. אם הורה חושד שיש בעיה, מומלץ לדבר קודם כל עם המורה ועם רכזת לקויות למידה ורק לאחר מכן להגיע לאבחון. יש הורים שמגיעים אלינו על דעת עצמם. לפעמים הם צודקים בחששותיהם, אבל כדי להימנע מתהליך ארוך ומיותר כדאי להתחיל בבית הספר".

כיצד נדע אם כדאי ללכת לאבחון?

בין הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה, על פי ניצן:

קושי בשליפת מלים – נראה כי הילד מכיר את המלה, אבל היא עומדת "על קצה הלשון" והוא לא מצליח לזכור אותה;

שגיאות כתיב המאופיינות בהחלפת צלילים, השמטת/ הוספת אותיות;

קריאה משובשת לקראת סוף כיתה ב';

קריאה מדויקת, אבל הילד לא מצליח לשחזר את מה שהוא קורא;

הרבה טעויות חישוביות קטנות בחשבון;

חוסר יכולת להעריך ולאמוד כמויות (לדוגמה, כמה עודף בערך מגיע לי?);

קשיי ארגון, כמו סידור ילקוט, התארגנות בבוקר, שכחה של ציוד, קשיים סביב הכנת שיעורי בית;

קושי בהעברת מסרים בכתב אל מול יכולת גבוהה בהבעה בעל פה;

מצב רוח ירוד, חוסר מוטיבציה ללמידה;

קושי ברכישת הקריאה, שקדם לו קושי בזיהוי אותיות בתקופת הגן;

הישגים נמוכים למרות תרגול ולמידה מאומצת מאוד בבית;

אטיות ניכרת בעבודה, נטייה לחולמנות.

[interaction id="54f2d186fea642d931437fa4"]

מומלץ לגשת לאבחון אם הקשיים האלה מתקיימים לפחות שישה חודשים ברצף, למרות מתן סיוע. מומלץ על התערבות מוקדמת ממוקדת בקשיים. אם יש לילד קשיי קריאה, צריך לסייע לו לפני שהוא מגדיל פערים. אם הקשיים נמשכים, יש לאבחן אותו מכיוון שהאבחון ייתן תשובות לגבי קשיים ספציפיים ולגבי הדרך שבה אפשר לעקוף אותם ולהביא את התלמיד לרמת הכיתה".

כיצד מתבצעים האבחונים?

תהליך האבחון מורכב משאלונים עבור ההורים אודות הילד וההיסטוריה ההתפתחותית שלו וגם עבור המחנכים בבית הספר שימלאו את התרשמותם. בהמשך נקבעת פגישה עם מאבחן, בה נערכת שיחה עם הילד והוריו. בתום השיחה עובר הילד סדרת מבחנים, שבודקים, בין היתר, יכולות חשיבה כמותית/ מילולית/ מורכבת וגם אסטרטגיות למידה.

המבחנים מסייעים לבדוק איזה ערוץ למידה חזק יותר (שמיעה, או תקשורת חזותית למשל) וכך מתאימים לילד את שיטת הלמידה. אם החוזק הוא חזותי, נעזרים במרקור או בתרשימי זרימה. אם החוזק הוא שמיעתי – הקראה או הקלטת החומר יסייעו. לפיכך, האבחון חשוב גם כדי לדעת את מוקדי החוזק.

כשהדו"ח מוכן עוברים עליו יחד עם ההורים והילד. "בסוף הדו"ח ישנה המלצה לטיפול- גם עבור ההורים וגם עבור בית הספר", מסבירה סהר. "מבית הספר אנחנו מבקשים לבדוק כיצד ניתן לתמוך בילד, אם בשעות תגבור, בהפסקה קלה באמצע השיעור ואו התאמות במבחנים. להורים אנחנו ממליצים על דרכי למידה אידיאליות עבור הילד".

מה כולל הכיסוי של כללית מושלם פלטינום?

לקוחות כללית מושלם מקבלים הנחה משמעותית עבור אבחון דידקטי ופסיכו-דידקטי לילדים בגילי 6-17 (כולל), בתחום קשיי למידה במכונים שעמם יש הסדר. לקוחות כללית מושלם פלטינום יהיו זכאים לקבל את הבדיקה בהשתתפות עצמית של 550 שקל לאבחון דידקטי ובהשתתפות עצמית של 950 שקל לאבחון פסיכו-דידקטי במכוני ההסדר. לרשימת הספקים בהסדר:

https://mushlam.clalit.co.il/eladim/diagnosis_tests/Pages/diagnosis.aspx