איך מבקשים מההורים לעזור בקניית דירה? כך תעשו זאת נכון

קניית דירה, השלב הבא. צילום: שאטרסטוק
קניית דירה, השלב הבא. צילום: שאטרסטוק

עזרה מההורים תאפשר לכם לגייס הון עצמי לרכישת הדירה הראשונה. במדריך הבא נסביר לכם כמה לבקש ומה לעשות אם ההורים רוצים אך לא יכולים

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי

לפי נתונים מהרבעון הראשון של 2018, המחיר הממוצע של דירות 3.5-4 חדרים הוא 1.46 מיליון ש"ח. החישוב הוא לפי עלות ממוצעת של 970 אלף ש"ח לדירה באזור הצפון, 1.8 מיליון לדירה בשרון, 2.16 לדירה בירושלים, 3.4 מיליון לדירה בתל אביב ו-1.09 מיליון לדירה בדרום.

בדרך לבית שלכם. צילום: שאטרסטוק
בדרך לבית שלכם. צילום: שאטרסטוק

על אף ירידה מסוימת במחירים, רוכשי דירה ראשונה בישראל כבר מבינים שהם לא יכולים להגשים את החלום בלי עזרה מההורים. נכון להיום, עזרה מן הסוג הזה היא מקור המימון המרכזי לצד משכנתא עבור רכישת דירות ולכן כדאי להבין טוב יותר במה בדיוק מדובר.

כמה לבקש וכמה לקחת?

מגבלות בנק ישראל קובעות שבאופן עקרוני אסור ליטול משכנתאות בשיעורי מימון שגבוהים מ-75%. זה אומר שעל דירה שעולה מיליון שקל תצטרכו לגייס לפחות 250 אלף ש"ח – וכאן נכנסים לתמונה ההורים.

עוד לפני כן, בני הזוג יכולים לדעת כמה לבקש מההורים לפי ההון העצמי שיש ברשותם. הרבה בני זוג מגיעים לסיטואציה של רכישת דירה ראשונה עם הון מסוים, מתנות מהחתונה, תכניות חיסכון שאפשר לפתוח, קרנות השתלמות וכן הלאה. כל מקור מימון כזה מפחית מטבע הדברים את העול הכספי מההורים ורצוי להכניס אותו לחישוב בשלבים מוקדמים.

קשה לחסוך. צילום: שאטרסטוק
קשה לחסוך. צילום: שאטרסטוק

לאחר גיוס כל ההון העצמי האפשרי, לא נותר אלא לפנות להורים ולבדוק כמה כסף הם יכולים לתת בלי לחרוג מתוך מסגרת התקציב האישית שלהם. השאיפה היא לקחת את הסכום המדויק שישלים את ההון העצמי ל-25% מסך העלות הכוללת של הדירה, או במידת האפשר להגדיל אותו עוד קצת על מנת להשיג יכולת מיקוח מול הבנק.

הטיפ החשוב ביותר הוא לזכור שההוצאות על הדירה לא מסתכמות במחיר החוזי אלא הן יהיו גבוהות יותר. מלבד המחיר שנקבע בהסכם בינכם לבין המוכר, תצטרכו לשלם מיסים, היטלים, שכר טרחה לאנשי מקצוע, עלויות מעבר והפרשי בשערי מט"ח אז מומלץ להשאיר סכום נזיל של 20-50 אלף ש"ח בצד.

מה עושים כשההורים לא יכולים לעזור?

רצון טוב של ההורים לא תמיד נפגש עם יכולת כלכלית. במידה וההורים רוצים לעזור אך לא יכולים להרשות לעצמם, אפשר לבדוק אפשרות למשכון הדירה שלהם ולקבל עבורה עד 50% מימון. במקרים כאלה הבנק יבדוק את מצב ההורים ויאשר עבורכם משכנתא בהתאם לממצאים.

תמיכה כלכלית מההורים. צילום: שאטרסטוק
תמיכה כלכלית מההורים. צילום: שאטרסטוק

אם להורים אין דירה בבעלותם, ניתן להשתמש בהון העצמי בלבד כדי לקנות דירה זולה יותר ולהשכיר אותה. לחילופין, אפשר לפנות לחברות פרטיות שתפקידן לתת ביטוח לבנק עבור המשכנתא – אך זו כמובן האופציה היקרה ביותר ויש להיערך לקראת תהליך אישור ארוך מורכב.