מגלים את השעורה מחדש

כל העיניים מופנות בחזרה אל השעורה, ובצדק | צילום: shutterstock
כל העיניים מופנות בחזרה אל השעורה, ובצדק | צילום: shutterstock

טף, דוחן, אמרנט ושעורה נחשבו בעבר כמזון לעניים. היום הם הכוכבים העולים של כל הטרנדים הלוהטים הבריאותיים. לפרטים נא לפנות לויקטוריה בקהאם ולאנג'לינה ג'ולי

88 שיתופים | 132 צפיות

פעם לחם שעורה כונה לחם עוני. מאז, העולם כבר גילה שמה שאכלו בעבר עניים וכנראה הספיק לתזונתם הדלה, הוא עכשיו אוצר שגם עשירים יתקשו לפסוח עליו. דוגמאות לשינוי ביחס העולם כלפי מיני מזון ברחבי העולם שנדמו פעם "נחותים", מצביעות על כך שטעם הוא גם עניין של גיאוגרפיה אך גם של תנודות במודעות בריאותית. אותן תנודות, נקרא להן טרנדים בשפה פשוטה, מכשירות ומהללות בשנים האחרונות גם את הקמח האתיופי העשוי מהדגן הקטן בעולם – טף (בסגול, שכבר דווח שויקטוריה בקהאם עפה עליו), את דגני הדוחן (מרכיב יומי וכמעט צפוי בתפריט של ג'נה אלפמן, המוכרת כדארמה מדארמה וגרג), וכן את האמרנט (צמח עשבוני עם שיבולי זרעים שנקרא בעברית ירבוז מופשל ובהוליוודית ידוע כאחד החביבים על אנג'לינה ג'ולי).

בין יתרונותיהם של כמה מהאחרונים, הם יכולותיהם של אותם צמחים לגדול גם בתנאי קרקע ומזג אוויר עקשניים ולא ממושמעים. בנוסף, הם מכילים שפע של ויטמינים, מינרלים, עתירי סגולות בריאותיות וחלקם אף נטולי גלוטן או בעלי שיעור גלוטן נמוך. פעם העולם נחר כלפיהם בבוז, בדיוק כמו לעבר הקינואה, וכינה אותם "מזון לציפורים". היום הם מתחרים לגיטימיים בטופ של הסופרפוד.

ויקטוריה בקהאם עפה עליו. טף | צילום: shutterstock
ויקטוריה בקהאם עפה עליו. טף | צילום: shutterstock

בחירה טבעית

הטף מגיע אלינו מאתיופיה, הקינואה והאמרנט מדרום אמריקה והדוחן מהודו. ואצלנו? מתברר שאצלנו, ולא רק אצלנו, מופנות העיניים בחזרה כלפי השעורה. אפשר להבין למה. העדות הארכיאולוגית הקדומה ביותר להמצאות שרידים של שעורה נמצאה ליד הכנרת, ומתוארכת למשהו כמו לפני 10,000 שנה. תכל'ס, אין עלינו. אם החוקרים היו מציצים לסירים במטבחים של הסבתות שלנו הם היו מאתרים את השעורה בדמות גריסי הפנינה שהפכו לדומיננטיות בחמין, מרקים, ודייסות. את מה שהסבתות של הסבתות שלנו ידעו מקדמת דנן, מאמצים היום חובבי בריאות בכל העולם.

הצ'אמפה הטיבטי, לחם השעורה האירי, לחם השעורה היווני, לחם השעורה הקוריאני והפנקייק הקוריאני, היו חלק נפרד מהתפריט של מליוני בני אדם לאורך ההיסטוריה האנושית. באתר מאפיית הבריאות הירושלמית "הבחירה הטבעית" כותב ד"ר מורגשטיין כי "לכמחצית בני האדם בארצנו, במזרח התיכון, והקרוב, באירופה, ובארצות הברית, טובה החיטה בכל צורותיה. לכמחצית השניה של האוכלוסיה, במקומות הנ"ל, החיטה אינה מתאימה לחלוטין, והיא מזיקה להם מאוד. היא גם עומדת ביסוד כל בעיות האלרגיה, שמהן הם סובלים. לאותם אנשים הלחם המתאים הוא לחם משעורה או משיפון". באתר המאפייה ממליצים על שימוש בקמח שעורה לאטריות, בייגעלך וכן לקרקרים ולמצות.

סופר פוד היישר מהודו. דוחן | צילום: shutterstock
סופר פוד היישר מהודו. דוחן | צילום: shutterstock

הבחירה הטבעית בשעורה, אם כך, ברורה. כיום אפשר למצוא מוצרים רבים המתבססים על שעורה וכן על שעורה קלויה, כלומר על לתת שעורה. לא רק מיני מאפים אלא גם חלב שעורה, המשווק על ידי יצרנים רבים, וכמובן בירה ומשקאות קלים המתבססים על לתת שעורה. מוצרים עולמיים נוספים המכילים כמות נכבדת של לתת שעורה, על כל סגולותיהם הבריאותיות, הם ה"מילו", אבקת השוקו ולתת השעורה מבית נסטלה, ו-Horliks, אבקת מאלט לחלב, המותג של קבוצת GlaxoSmithKline הבריטית. גם אבקת המשקהOvaltine של המותג Associated British Foods, מתבסס על לתת שעורה, וכן מותג אבקת משקה המאלט של חברת Continental Milkose ההודית.

גם הנטורופתית ורד לב מציינת כי "בזמן האחרון גילו את השעורה מחדש", ובאתר "אמא אדמה" היא כותבת כי "השעורה היא אולי הדגן הראשון שגודל על ידי בני אדם והיא הייתה ידועה לא רק במזרח, אלא גם במצריים העתיקה, ביוון וברומא. היא נחשבת ל'פנינת יופי' במזרח, מאחר ומייחסים לה את היכולת לנקות שאריות שומן וחלבונים מהכליות ומהמעיים. בגלל תכונה זו היא עוזרת ליצירת דם נקי וצלול שמנקה את העור".

אמרנט, או ירבוז מופשל, הוא הפייבוריט של אנג'לינה ג'ולי | צילום: shutterstock
אמרנט, או ירבוז מופשל, הוא הפייבוריט של אנג'לינה ג'ולי | צילום: shutterstock

ה-X פקטור

הסנוביזם המערבי התערער והתפקח כלפי מה שבעבר שויך כמספוא לבהמות, כלומר כאוכל לפרות, עיזים ותרנגולות ברגע שהמחקר המדעי נכנס לתמונה. המחשבה שמה שמזין את הפרה שגדלה בתנאים אידיאליים על כרים ירוקים רכים, מספק לה אנרגיית חיים, חוסן בריאותי, ואת כל הדרוש כדי להניב חלב גרמה לכך שבשנות השלושים של המאה הקודמת נהגה לראשונה המונח "Grass Juice Factor", בידי חוקרים חקלאיים. המונח כלל את כל החומרים המיטיבים המצויים בעשבי החיטה ובעשבי השעורה כמרכיבי גדילה והתפתחות חיוניים של בעלי החיים.

שנים אחר כך המדען ד"ר יושיהדה הגיווארה חקר כ-200 סוגים שונים של ירקות, פירות, עשבים וצמחים, והכריז כי עשב השעורה מכיל את ההרכב השלם והמאוזן ביותר הנדרש לצרכי גופנו ולפיכך מהווה את המזון המושלם. זמן לא רב אחר כך כבר נסחטו בדוכני בריאות מתקדמים ברחבי העולם, עשבי חיטה ושעורה, ללקוחות ששתו בשקיקה את כל הטוב הזה שיש לטבע להציע. עכשיו כבר ניתן למצוא קפסולות של תמציות עשב שעורה ברחבי הרשת, בחנויות ענק כמו אמאזון ועליבאבא כמו גם בכל חנות טבע הקרובה לבית מגוריכם.

 

נעה מינץ היא דיאטנית מוסמכת