מציל חיים: עובדות חשובות על סרטן השד

לקראת חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן השד, אשר מצוין בישראל ובעולם במהלך כל חודש אוקטובר, מומחי האגודה למלחמה בסרטן, מביאים עובדות חשובות שעל כל אישה לדעת ומדגישים כי האמצעי היעיל ביותר נגד סרטן השד היום, הינו הגילוי המוקדם. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכוי הריפוי לכ-90% ויותר. באגודה למלחמה בסרטן קוראים לנשים לקחת אחריות על בריאותן, לאמץ אורח חיים בריא, להיבדק על פי ההנחיות בגיל המתאים, כמו גם להכיר את גופן ואת מצבו הרגיל, כך שאם מתגלה שינוי, לפנות לרופא ולהתעקש על בירור.

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי 

  • סרטן השד היא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בנשים בישראל. מדי שנה מאובחנות כ- 5,000 חולות חדשות עם גידול בשד.
  • ממוגרפיה היא בדיקת הדמיה הנחשבת לשיטה הטובה ביותר, נכון להיום (72.9%) לזיהוי גידול סרטני בשד בשלב מוקדם, לפני שניתן לזהות אותו במישוש. מומלץ לכל אישה מגיל 50 ועד 74 לעבור בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים.
  • ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן נהוגה בישראל תוכנית סריקה בממוגרפיה לנשים הנמצאות בסיכון רגיל, בשיתוף כל קופות החולים. במסגרת התוכנית נשלח לנשים בגיל 74-50 זימון לביצוע הבדיקה ללא תשלום, פעם בשנתיים.
  • מומחי האגודה למלחמה בסרטן ממליצים לנשים בכל גיל בסיכון רגיל: הכירי את שדייך. בכל גיל ובכל מצב (היריון, הנקה וכד'), אם גילית ממצא או שינוי כלשהו, פני לרופא ודרשי לברר את טיבו.
  • ניתן לבצע בדיקת שד פעם בשנה על ידי רופא המומחה בבדיקת שד. בדיקת שד ידנית לא הוכחה כאמצעי המפחית את התמותה מסרטן השד.
  • לנשאית גנטית ולאישה שקרובת משפחה שלה בדרגה ראשונה (אם, אחות) חלתה בסרטן השד, מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40, אחת לשנה, או מוקדם יותר, בהתאם להמלצות הרופא.
  • לנשאית מוטציות בגנים 1/2BRCA  וגני אחרים, ולנשים בקבוצות סיכון נוספות, מומלץ גם לבצע בדיקת MRI של השד אחת לשנה, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. הבדיקה מומלצת גם לנשים שהוגדרו כבעלות סיכון של יותר מ-20% לחלות בסרטן השד במשך חייהן.
  • לאישה שקרובת משפחה שלה מדרגה ראשונה חלתה בסרטן שד או שחלה, מומלץ לקבל מרופא המשפחה הפניה לייעוץ גנטי. במסגרת הייעוץ תתקבל החלטה אם על האישה לבצע בדיקה גנטית לשלילת או למציאת גורם סיכון תורשתי למחלה.
  • כרבע מכלל מקרי סרטן השד בישראל ובעולם קשורים לעודף משקל וסגנון חיים הלוקה בחסר פעילות גופנית. הסיכון לחלות בסרטן השד גבוה משמעותית בקרב נשים הסובלות מהשמנת יתר, לעומת נשים בעלות משקל תקין. מחקרים מדעיים קבעו כי תזונה וסגנון חיים בריא מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן שד. מומחי האגודה למלחמה בסרטן ממליצים לכל הנשים בישראל לאמץ סגנון חיים בריא במטרה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

 

האגודה למלחמה בסרטן עורכת פעילויות ללא תשלום ומעניקה שרותי תמיכה לנשים המתמודדות עם סרטן השד. האגודה מובילה את הפרויקט הארצי 'יד להחלמה' במסגרתו מתנדבות שהחלימו מסרטן השד, מכל הארץ, מבוגרות וצעירות, יהודיות וערביות, הדוברות מגוון שפות, עומדות לצד חולות חדשות בכל שלבי הגילוי, ההתמודדות ושגרת החיים. המתנדבות מותאמות לנשים שחלו בגיל, בסוג הטיפול ובשפה, ומסייעות להן בהתלבטויות השונות ובמתן מידע ותמיכה רגשית ומעשית, מתוך ניסיונן האישי. נשים שהמעוניינות בתמיכה, כמו גם נשים שהחלימו מסרטן השד ומעוניינות להתנדב, מוזמנות ליצור קשר עם ״יד להחלמה׳ בטלפון המאויש 24