דברים שלא ידעתם על לונדון

סטיב אלן ממשיך במסע אל לונדון האחרת ומביא עוד מקסמיה החבויים של העיר

88 שיתופים | 132 צפיות

במשך מאות שנים התרחבה העיר לונדון ובלעה את העיירות שסביבה. כל עיירה כזו היא היום שכונה או רובע בעלי אופי ייחודי, שמציעים מגוון רחב של אפשרויות בילוי ואפילו שבועון מקומי. בלונדון אין מרכז אחד, והדבר הכי קרוב ל"דאונטאון" הוא ה"ווסט אנד" (West End). ואומנם בווסט אנד יש מסעדות, מועדונים וחנויות רבות, אבל רוב תושבי לונדון אינם מגיעים לרובע, והוא מיועד כמעט רק לתיירים. הרובע ה"חם" ביותר בעיר היום הוא דווקא ה"איסט אנד" (East End), שבעבר הלא רחוק היה שכונת עוני.

שכונת מהגרים ואומנים

האיסט אנד, הרובע המזרחי של לונדון, נמתח בין ה"סיטי" שבמערב ועד לכניסה אל העיר דרך נהר התמזה. זהו אחד מהרבעים העתיקים ביותר בלונדון: בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו במקום שרידים מהמאה השנייה. במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 איכלס הרובע מהגרים יהודים רבים, שלאחר מלחמת העולם השניה עזבו ברובם את האזור. עד לפני כ-15 שנה חיו באיסט אנד בעיקר מהגרים ממזרח אסיה. דמי השכירות הזולים יחסית ומבנים תעשייתיים גדולים משכו לרובע אומנים ואנשי בוהמה, והיום יש בו תערובת תוססת של מהגרים הודים ואנשי תרבות.

לא הרחק מבית היציקה לפעמונים, ה"ווייטצ'אפל בל פאונדרי", נמצא אחד מבתי החולים העתיקים ביותר בלונדון. בית החולים המלכותי של לונדון הוקם ב-1740 ומפורסמים רבים עברו במסדרונותיו. המפורסם שבהם הוא כנראה ג'וזף מרק, הידוע בכינויו "איש הפיל". ד"ר פרדריק טרבס גילה את מרק בחנות שמול בית החולים, שם הוצג האיש לראווה לכל מי ששילם. ד"ר טרבס לקח את מרק תחת חסותו ושיכן אותו בבית החולים, שם התגורר עד מותו. כוכבי התצוגה במוזיאון בית החולים הם חפצים ומכתבים הקשורים ל"איש הפיל" ומוצגים הקשורים לדמות מפורסמת נוספת של האיסט אנד – "ג'ק המרטש", הרוצח הסדרתי שבסוף המאה ה-19 רצח 11 נשים, רובן בשכונת ווייטצ'אפל.



בבית היציקה לפעמונים של ווייטצ'אפל יוצקים פעמונים כבר יותר מ-400 שנה. המשלוח הראשון שיועד ליצוא עזב את שערי בית היציקה בשנת 1747 בדרכו לסנט פטרבורג שברוסיה

בבית היציקה לפעמונים של ווייטצ'אפל יוצקים פעמונים כבר יותר מ-400 שנה. המשלוח הראשון שיועד ליצוא עזב את שערי בית היציקה בשנת 1747 בדרכו לסנט פטרבורג שברוסיה

מוזיאונים וגלריות

כמו כל רובע בוהמי המכבד את עצמו, גם האיסט אנד מציע מגוון רחב של גלריות לאמנות, בעיקר אמנות מודרנית של אמנים צעירים. הגלריה לאמנות של ווייטצ'אפל דווקא הוקמה הרבה לפני שהאיסט אנד הפך לטרנדי. היא נוסדה במאה ה-19 כדי להביא את האמנות להמונים, ובגלגולה הקודם נקראה "הגלריה לאמנות של האיסט אנד". היא הייתה הגלריה הראשונה באנגליה שהציגה עבודות של פיקאסו ושל דיוויד הוקני. לגלריה אין אוסף קבוע והדגש הוא על תערוכות מתחלפות.

גלריה נוספת שכדאי לבקר בה היא "גלריה 291", השוכנת בכנסיה ניאו גותית ויקטוריאנית. החלל המרכזי מרהיב בממדיו והתערוכות כוללות עבודות של אמני וידאו ואינטרנט ושל צלמים. "גלריה 291" שוכנת בשכונת הוקסטון, ואם האיסט אנד הוא טרנדי אז הוקסטון היא מוקד הטרנדיות הזו. מסביב לפארק המקומי נפתחו עשרות בתי קפה, ברים, מסעדות וגלריות, שבדרך כלל מציגות יצירות חדשניות ופרובוקטיביות.

בלונדון קיימים מאות מוזיאונים שונים ומגוונים, ואחד היפים והמעניינים ביותר נמצא באיסט אנד ונקרא "מוזיאון ג'פרי". המוזיאון מתעד את עיצוב הפנים של הבתים באנגליה מהמאה ה-16 ועד היום, וכל תקופה מיוצגת על ידי סלון טיפוסי. המבוגרים שבינינו בוודאי יזהו את החפצים ואת הרהיטים של אמא ושל סבתא משנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה. בנוסף מוצגות במוזיאון תערוכות מתחלפות בנושאי עיצוב פנים.



אזור הדוקלנדס מושך יזמים רבים הבונים יחידות דיור שצופות על נהר התמזה

אזור הדוקלנדס מושך יזמים רבים הבונים יחידות דיור שצופות על נהר התמזה

פינוק קולינארי בנמל

האיסט אנד הוא גם אזור הנמל הישן של לונדון. בעבר היה ה"דוקלנדס" מקום שומם ונטוש, אך לאחר שהושקעו בו מיליוני לירות שטרלינג בשנות ה-80 הוא הפך למתחם המשמש מעוז לחברות גדולות, לגורדי שחקים ולהרבה חליפות ועניבות. הזכות שהוענקה ללונדון לארח את המשחקים האולימפיים בשנת 2012 תביא להשקעה נוספת באזור זה, המיועד לשמש מוקד למשחקים ושבו ימוקמו הכפר האולימפי והאצטדיון האולימפי החדש. מי שמתעניין בארכיטקטורה מודרנית ימצא בדוקלנדס עניין רב, אבל מי שמחפש את העבר מוזמן לבקר במוזיאון הדוקלנדס. המוזיאון מציג את ההיסטוריה העשירה נמל העיר לונדון מימי הקמתו על ידי הרומאים לפני כ-2,000 שנה ועד לשנות ה-30 של המאה הקודמת, אז היה הנמל הגדול ביותר בעולם ומקור פרנסתם של כ-250 אלף איש. בדוקלנדס יש שפע של מסעדות המציעות ארוחות עסקיות, אולם הארוחה העסקית השווה בעיר נמצאת במרחק של כמה תחנות נסיעה ברכבת הקלה החדשה, שמשרתת את האזור. "בית הצלע של רציף בטלר" הוא דיינר בריטי, שפרט לארוחה עסקית טעימה להפליא (ולא יקרה) מספק גם בונוס בדמות תצפית פנורמית על התמזה.

חוויה קולינארית נוספת אפשר למצוא באזור שוק בורו. זהו שוק עתיק יומין שהתפתח בשנים האחרונות והפך לשוק האוכל הטוב ביותר בלונדון. כל השפים והסלבריטאים של הבישול הבריטי החדש מגיעים לכאן כדי לקנות מצרכים. כפועל יוצא מהשוק התפתחה בסביבה גם שורה של מסעדות ברמה גבוהה ביותר, ומומלצת במיוחד היא מסעדת הדגים הסמוכה לחנות הדגים. כדי שלא יהיו אי הבנות לגבי סוג האוכל קראו למסעדה "פיש!"



החווה של מדצ'וט במתחם הדוקלנדס היא אחת מחוות העיר שהוקמו באזור האיסט אנד. החוות מציעות למבקרים הצצה לחיי האיכרים בבריטניה

החווה של מדצ'וט במתחם הדוקלנדס היא אחת מחוות העיר שהוקמו באזור האיסט אנד. החוות מציעות למבקרים הצצה לחיי האיכרים בבריטניה

מה עוד יש לעשות באיסט אנד?

לונדון היא אומנם מתחרה רצינית במרוץ אל התואר "העיר היקרה ביותר בעולם", אבל מציעה גם אינספור פעילויות חינם אין כסף, או כמעט חינם (פחות משלושה פאונד).

מי שמעריך את ההומור הבריטי מוזמן ל"ערב בדיחות גסות" בימי שני ב"פילת'י מק'נאסטי" (Filfthy McNasty's). כתובת: 67 .Amwell St. טלפון: 44׀20׀78373067.

בגן החיות לילדים (Children's Zoo), השוכן בפארק היפה של באטרסי (Battersea), מושם דגש על היכרות מקרוב עם עולם החי – זוחלים, קופים וציפורים. יש כמובן גם פינת ליטוף. ילדים משלמים פאונד אחד, מבוגרים שני פאונד. שעות הפתיחה בימים שני ושישי בין השעות 17:00׀09:00. כתובת: Battersea Park, טלפון: 44׀20׀79245826. פרטים נוספים באתרהזה.

בימי שלישי מתקיימות הופעות ג'ז של מאט טלפר בפאבססקס (The Sussex Pub) שליד קובנט גארדן. הכניסה חינם. כתובת: 20 .Upper St. טלפון: 44׀20׀7970093281.

שיגעון הסלסה הכובש את העולם לא פסח על לונדון, ויש בה שפע של מקומות לבילוי ולריקודים בחינם. אחד המקומות החדשים הוא "טיטוס לאטין בר" (Tito's Latin Bar). כתובת: 4׀6 .London Bridge St. טלפון: 44׀20׀7903802698. רשימת מקומות נוספים בהם מתקיימים ריקודי סלסה ניתן למצוא באתר הזה.

החווה העירונית של ספיטלפילדס (Spitalfields City Farm) היא חווה פעילה ובה עזים, סוסים כבשים ועוד. ילדים וסתם מתנדבים מוזמנים לבקר בחווה ולעבוד בה בחינם. שעות הפתיחה בימים שלישי׀ראשון בין השעות 16:00׀10:00. כתובת: .Weaver St, טלפון: 44׀20׀72478762, פקס: 44׀20׀72475452. פרטים נוספים באתר הזה.

כל ה"תפרנים" ימצאו מידע נוסף על אודות פעילויות בחינם תספורות, טעימות יין, שווקים, תערוכות, מוזיאונים, סרטים, הרצאות, מוסיקה, טיולים, ספורט ועוד – בשלושת האתרים האלו.

 

סטיב אלן – צלם ועיתונאי. עונה בדוא"ל הזה

תמונות נוספות מהסיור ניתן למצוא כאן.