הן על המפה: באילו מדינות הכי טוב להיות אישה?

בממשלה שכיהנה בפינלנד מאפריל 2007 עד יוני 2010 12 מתוך 20 השרים היו נשים
בממשלה שכיהנה בפינלנד מאפריל 2007 עד יוני 2010 12 מתוך 20 השרים היו נשים

חופשת לידה של 390 יום וגם מוזיאון של אבבא או רוב נשי בפרלמנט לצד ספארי מלהיב. לכבוד יום האישה מדור נסיעות בדק באילו מדינות הכי טוב להיות אישה, וגילה שהן גם שוות וגם יפות

88 שיתופים | 132 צפיות

 

מדד השוויון המגדרי שמפרסם הפורום הכלכלי העולמי הוכיח גם ב־2016 שבלונדיניות נהנות יותר: בראשו צועדות – כרגיל – מדינות סקנדינביה. אבל יש גם הפתעות בטופ. המדינה הלא־סקנדינבית הראשונה, במקום החמישי, היא רואנדה. ישראל, אגב, מדורגת במקום ה־49 מתוך 144 מדינות (מבחינת השכלה אנחנו דווקא מצטיינות, אבל פערי השכר הם מהגרועים בעולם), והפורום צופה שאם נמשיך בקצב הזה הפער בין המינים ייסגר רק תוך 169 שנה. במקרה או שלא, המדינות שהכי שווה להיות בהן אישה הן גם מדינות ששווה לבלות בהן, אז החלטנו לקפוץ לביקור.

איסלנד: שבתו למען שוויון

צל"ש: איסלנד הייתה בין המדינות הראשונות שהעניקו זכות בחירה לנשים, ב־1980 היא הייתה המדינה הראשונה בעולם שבחרה באישה לנשיאות בבחירות ישירות ובאותו עשור הוקמה בה מפלגה בעלת מצע פמיניסטי מובהק שאף הצליחה להיבחר לפרלמנט. אבל רמת השוויון הגבוהה בין נשים לגברים במדינה מתבטאת לא רק בפוליטיקה, אלא גם בשכר (נשים מרוויחות "רק" 14 אחוז פחות מגברים), בהשכלה (65 אחוז סטודנטיות) ועוד. איסלנד היא גם המדינה הראשונה שהוציאה מחוץ לחוק את כל מועדוני החשפנות.

ב־24 באוקטובר 1975 במסגרת מאבקן לשוויון שבתו כמעט כל הנשים באיסלנד, עזבו את מקומות העבודה והפסיקו את העבודה במשק הבית והטיפול בילדים, ויצאו לרחובות למחות. הגברים באי כינו את היום הזה, שבו נאלצו להתמודד עם מטלות שמעולם לא ביצעו, "יום שישי הארוך", ובאותו יום אזלו במרכולים הנקניקיות, המזון המהיר הפופולרי ביותר. כיום כ־43 אחוז מחברי הפרלמנט האיסלנדי הן נשים, לעומת 5 אחוזים בלבד בעת השביתה.

משמאל: יוהנה סיגורדרדוטיר, ראשת ממשלת איסלנד בשנים 2013־2009 | צילום: GettyImages
משמאל: יוהנה סיגורדרדוטיר, ראשת ממשלת איסלנד בשנים 2013־2009 | צילום: GettyImages

 

עוד סיבות טובות להחתים כאן דרכון: קרחונים מרהיבים, אגמים בתוך לועות הרי געש, גייזרים שמתפרצים בסילוני מים וענני קיטור ואינספור מעיינות חמים הופכים את איסלנד, "ארץ הקרח והאש", ליעד החלומות של אוהבי הטבע.

אל תחמיצי את יופיה המסעיר של לגונת הקרחונים יוקולסארלון (Jökulsárlón) ואת כלבי הים המשתכשכים שם סמוך לנקודה שבה הנהר מתמזג עם האוקיינוס. באי יש מפלים מרהיבים רבים, בהם מפל גולפוס (Gullfoss) ומפלי דטיפוס (Dettifoss) האדירים בפארק הלאומי יקולסאורגליובור (Jökulsárgljúfur). כדאי גם לבקר את הגייזר (Geysir) הגדול, שמתפרץ אחת לכמה דקות מן האדמה בסילון אדיר של מים רותחים וקיטור, והעניק את שמו לכל הגייזרים בעולם. באגם מיוואטן (Mývatn) יש עשרות איים, ובסביבתו יש שדות לבה ובריכות בוץ מבעבעות, ואפשר גם לטפס לפסגת הר הגעש ולהסתכל בלבן של הלוע. בילויים עירוניים יותר תמצאי בבירה התוססת רייקיאוויק, ומעיירת הדייגים היפה הוסאוויק (Husavik) יוצאים לשיט לצפייה בלווייתנים ודולפינים. צריכה תמריץ נוסף? לאחרונה התמתנו מעט המחירים הגבוהים במדינה, ובקרוב ייפתח אליה קו טיסות ישירות מישראל (Wow Air האיסלנדית).

אל תפספסי: טבילה תחת כיפת השמים באוויר הצונן במימיה הגיאותרמיים הלוהטים של הלגונה הכחולה, שגם בלי ברוק שילדס היא אחד מאתרי הספא הטבעיים הנחשקים ביותר בעולם. התפאורה של שדות הלבה וההרים המושלגים מסביב מבטיחה חוויה לוהטת במיוחד.

כמה: 4,740 דולר לטיול מאורגן של 11 ימים על בסיס חצי פנסיון, כולל טיסות (איילה גיאוגרפית)

מתי: בקיץ (יולי־אוגוסט)

קרחונים בפארק הלאומי יקולסאורגליובור באיסלנד | צילום: shutterstock
קרחונים בפארק הלאומי יקולסאורגליובור באיסלנד | צילום: shutterstock

 

פינלנד: סגרה את הפער בחינוך

צל"ש: פינלנד הייתה המדינה הראשונה שהעניקה זכויות פוליטיות מלאות לנשים, וכיום שיעור הנשים בפרלמנט הפיני הוא מהגבוהים במערב (מקום שני אחרי שוודיה) ועומד על 43 אחוז. פינלנד סגרה לחלוטין את הפער המגדרי בחינוך ובבריאות, אך מדורגת רק במקום ה־16 בדירוג הפערים הכלכליים.

עוד סיבות טובות להחתים כאן דרכון: המדינה מושלמת למי שמיצתה את אירופה הקלאסית ומחפשת חוויות חדשות לא מאוד רחוק מהבית. יש בה יערות עבותים, פארקים לאומיים מרהיבים ועשרות אלפי אגמים בוהקים לצד ערים מודרניות, בראשן הלסינקי. יש כאן גם לא מעט אטרקציות משפחתיות, בהן פארק עולם המומינים בעיירת החוף נאאנטאלי (Naantali), פארק המדע האינטראקטיבי Heureka, פארק המים Serena, שהוא הגדול ביותר בסקנדינביה, גן החיות הוותיק של הלסינקי ופארק השעשועים הנהדר Linnanmäki. בימים הארוכים בקיץ הקצר, כששמש חצות ממשיכה להאיר אל תוך הלילה, מתקיימים במדינה אירועים ופסטיבלים רבים, ובחורף מומלץ להגיע אל לפלנד הפינית שבצפון, ארצם של בני הסאמי. שם אפשר לבקר בארמון קרח ובביתו של סנטה קלאוס, לדהור על אופנועי שלג ומזחלות, לשוט בשוברת קרח, ובלילות ליהנות מאורות הזוהר הצפוני.

אל תפספסי: מומלץ לקפוץ במעבורת מהלסינקי לאי היפהפה סואומנלינה (Suomenlinna) שבו מצודה עתיקה שהוכתרה כאתר מורשת עולמית. באיי אלאנד (Åland) שבדרום־מערב המדינה יש בקיץ שפע אטרקציות ימיות מלהיבות.

כמה: מ־1,884 יורו לטיול מאורגן של שבוע ללפלנד, כולל טיסות ואטרקציות (קשרי תעופה)

מתי: כדי ליהנות ממזג אוויר נעים ושעות אור ארוכות עדיף להגיע בקיץ (יוני־אוגוסט). מרץ אידיאלי כדי ליהנות מלפלנד המושלגת

בממשלה שכיהנה בפינלנד מאפריל 2007 עד יוני 2010 12 מתוך 20 השרים היו נשים
בממשלה שכיהנה בפינלנד מאפריל 2007 עד יוני 2010 12 מתוך 20 השרים היו נשים

 

רואנדה: רוב נשי בפרלמנט

צל"ש: רואנדה היא בהחלט הפתעה מרעננת כנציגה של יבשת שעדיין לפניה דרך ארוכה בכל הקשור במעמד האישה וזכויותיה. היא זוכה להתברג ברשימה שלנו מכיוון שהיא המדינה היחידה בעולם שבה יש בפרלמנט רוב של נשים (כ־64 אחוז). מאחורי ההישג המרשים הזה עומדת במידה רבה הטרגדיה הגדולה של רצח העם שהתרחש במדינה ב־1994, שבמהלכו נרצחו יותר גברים מנשים. כיום מצהירים מנהיגות המדינה ומנהיגיה על מחויבותם לשוויון מגדרי. בנים ובנות זוכים לחינוך בשיעורים זהים, ונשות עסקים נמצאות בחזית הכלכלית של המדינה.

עוד סיבות טובות להחתים כאן דרכון: אי אפשר לסרב למקום עם קסם בראשיתי שכזה. רואנדה, הידועה גם בכינויה "ארץ אלף הגבעות", מציעה יערות גשם עבותים משובצים בהרי געש, אגמים ונהרות ושמורות טבע מרהיבות. בין החוויות הממתינות כאן: מפגש פנים אל פנים עם שימפנזים וקופי קולובוס המדלגים בין סחלבים, מפלים ומאות מיני ציפורים ביער הגשם ניונגואה (Nyungwe), ספארי מלהיב בסוואנות המשובצות אגמי בדולח בפארק הלאומי אקגירה (Akagera) בין עדרי פילים, ג'ירפות, זברות, בבונים, אימפלות ואינספור עופות מים מרהיבים שעדיין לא למדו להיבהל מבני אדם, וגולת הכותרת: מסע מופלא אל גורילות ההרים, שרק כ־700 מהן נותרו בעולמנו, מהן כשליש בשמורת פארק דה וולקנס (Parc National des Volcans).

אל תפספסי: עיירות הנופש הציוריות על גדות אגם קיבו (Kivu), שבהן מעיינות חמים, קפה שהוא מהטובים בעולם וכל פינוק אפשרי.

כמה: מ־4,100 דולר לשישה ימים כולל טיסות, (ספארי קומפני)

מתי: ינואר־פברואר ויולי־אוגוסט

זברות בפארק הלאומי אקגירה ברואנדה | צילום: shutterstock
זברות בפארק הלאומי אקגירה ברואנדה | צילום: shutterstock

שוודיה: 390 יום חופשת לידה

צל"ש: שוודיה היא אחת המדינות המובילות בעולם ברמת השיוויון לנשים, ושיאנית באחוז הנשים המחזיקות במשרות ציבוריות ומשרות הנהלה בכירות, באחוז השרות בממשלה ובשיעור הנשים בעלות תואר אקדמי. אימהות זוכות לחופשת לידה של 390 יום, וכיאה למדינה שבה האישה אחראית לעצמה ולגופה, נשים אינן נזקקות לאישורים ולוועדות כדי לבצע הפלה.

עוד סיבות טובות להחתים כאן דרכון: בסטוקהולם, הבירה היפה המשתרעת על פני 14 איים המחוברים זה לזה בעשרות גשרים, תוכלי ליהנות מעיר עתיקה מלאת אווירה וארכיטקטורה ייחודית, ארמונות מפוארים ועשרות מוזיאונים ואטרקציות. אל תחמיצי את חילופי המשמר בארמון, המתבצעים לצלילי להקת אבבא, וביקור במוזיאון הפתוח סקאנסן המשחזר את החיים בשוודיה הכפרית של פעם, ובמוזיאון ואזה המיתולוגי השוכן בספינה בת 300 שנה ששקעה למצולות.

מי שתרחיק מעט מהעיר הגדולה תגלה עוד כמה פנינים שוודיות שוות חוץ מאיקאה, בהן מאות טחנות רוח ושרידים של ארמונות וכנסיות מימי הביניים הפזורים באי הקטן אולנד ומראות הטבע המרהיבים של יערות, מפלים ואגמים ב־Fulufjället שבגבול עם נורווגיה. יפה במיוחד היא לפלנד השוודית, שמציעה בקיץ נופים ירוקים מרהיבים של יערות ואגמים בתאורה של שמש חצות, ובחורף הופכת לנרניה המושלגת מהאגדות, כולל ארמון מקרח והרפתקאות כמו דהירה על אופנועי שלג ומזחלות רתומות לכלבים והמראה המכשף של הזוהר הצפוני.

אל תפספסי: לילה לוהט במלון הקרח הראשון בעולם, Icehotel, בכפר הקטן יוקסיירווי (Jukkasjärvi) שבצפון שוודיה, באחת הסוויטות שכל פרט בהן – מהמיטה והפסלונים ועד הכוסות, הכיסאות ואפילו הנברשת – מגולף בקרח ושלג. אם המחשבה על לינה כזו מקפיאה אותך אבל את עדיין רוצה לטעום מהחוויה, את יכולה לקפוץ למשקה בבר הקרח או לסיור מודרך במלון.

כמה: מ־2,195 דולר לטיול מאורגן של 12 ימים בשוודיה ונורווגיה (כרמל תיירות)

מתי: יוני־אוגוסט

סטוקהולם. 14 איים המחוברים זה לזה בעשרות גשרים | צילום: shutterstock
סטוקהולם. 14 איים המחוברים זה לזה בעשרות גשרים | צילום: shutterstock

הכפר אולימפוס, יוון: עבודה קשה וזכויות הורשה

צל"ש: אם תדברי עם הנשים בכפר אולימפוס (או אולימבוס, Olympos) שבאי היווני קרפאתוס (Karpathos) על שוויון, סביר שהן יצחקו לך בפרצוף. הכפר ההררי שבאחד היפים שבאיי יוון מתנהל על פי עקרונות מטריארכליים – האישה היא היורשת ובתורה מורישה את נכסי המשפחה, כולל הבית שעליו מתנוסס שמה, לבתה הבכורה. אבל בזמן שהגברים בכפר מבלים את מרבית היום במשחק שש בש סוער, הנשים עושות כמעט הכל, מעיבוד השדות ונהיגה בכלי רכב כבדים, ועד השטת סירות ועבודות בנייה, בנוסף, כמובן, לשאר מלאכות משק הבית המסורתיות. אזור נטוש בשיפולי הכפר, שאליו נהגו בימים עברו לגרור נשים נואפות, לגלח את ראשיהן ולכלוא אותן בכלוב צר שבו נאלצו לבלות את שארית חייהן, נותר כעדות אילמת לעבר.

עוד סיבות טובות להחתים כאן דרכון: האי קרפאתוס עתיר מפרצונים בתוליים של מי טורקיז, צוקים נישאים והרים הצונחים בתלילות אל הים.

אל תפספסי: ביקור במפרץ דיאפני היפהפה ובכפרי דייגים שלווים כמו פניקי, שבהם מוגשת כל שפעת הים שזה עתה שלו הדייגים ברשתותיהם היישר אל הצלחת. כדאי גם לבקר בפיגדיה (Pigadia), בירת האי, ובטברנות המשפחתיות הפזורות על קו המים.

כמה: מ־499 יורו לשלושה לילות במלון 5 כוכבים כולל ארוחת בוקר וטיסות (אופק נסיעות ותיירות)

מתי: מאי־אוקטובר

אולימבוס. חופים, צוקים ועקרונות מטריארכליים
אולימבוס. חופים, צוקים ועקרונות מטריארכליים
אישה מהכפר אולימבוס
אישה מהכפר אולימבוס

 

ככה נוסעת פמיניסטית

גם הצהרת אופנה, גם הצהרה אידיאולוגית

בדרך לשוויון
בדרך לשוויון

 

בכיוון השעון: כובע PrfctoLifestyle ב־etsy, מחיר 58 ש"ח; עגילים tictail, מחיר 237 ש"ח; ספר bookdepository, מחיר 90 ש"ח; תיק הופכות את היוצרות yotsrotמחיר 50 ש"ח; כוס טרמית society6, מחיר 89 ש"ח.