חופשה משפחתית בסרילנקה

גיא נוימן משרטט רשמים מחוויה משפחתית שכולה פילים

88 שיתופים | 132 צפיות

כמו גם מקדשים אחרים, גם מקדש המערות של דאמבולה (Dambula) ממוקם בראש גבעה הצופה אל הנוף. סרי לנקה, היושבת קרוב מאוד לקו המשווה, זוכה לכמות נכבדה של משקעים ומזג האוויר החם יוצר תנאים של חממה טרופית. הנופים הירוקים הנשקפים מראשי הפסגות בשילוב עם הסטופות הלבנות יוצרים חוויה כמעט מיסטית.

מקדש דמבולה בנוי ממספר מערות טבעיות שקושטו במאות פסלי בודהא ובציורי קיר. למרות שהיער הירוק המכסה את הסביבה ואת המקדש מרשים מאוד, הרי שלהקת הקופים הגדולה שעל הגבעה מרתקת לא פחות. בסרי לנקה הקופים נפוצים כמעט כמו חתולי הרחוב אצלנו. הם חיים בשלווה עם האוכלוסייה המקומית ועם עולי הרגל. לעתים זוכים הקופים במתנות הצליינים, הרואים בהם בעלי חיים עם זכויות מיוחדות.

הממלכות הקדומות של האי

בשעות הערב אנחנו מגיעים לעץ ה"בו" (סוג של פיקוס) המפורסם ביותר בסרי לנקה. מרחוק נשמע רחש טקס הערב: המקומיים מתכנסים תחת ענפי עץ ענק, מתופפים ותוקעים בחצוצרה, ונזירות משננות תפילות בודהיסטיות. העץ הקדוש העתיק ביותר בעולם ממוקם בצפון-מרכז האי, בעיר אנוראדאפורה (Anuradhapura), ששימשה לפני כ-2,500 שנה בירתה הראשונה של המדינה.

רוב תושבי סרי לנקה הם בודהיסטים, ולפי האמונה מקורו של העץ הקדוש בענף שהובא מעץ הפיקוס תחתיו ישב בודהה כשהגיע להארה. ככל הנראה הובא הענף לאי במאה השלישית לפני הספירה וניטע בידי אחותו של אחד המלכים, וכך הפכה אנוראדאפורה לאתר צליינות חשוב.

ההיסטוריה של סרי לנקה רצופה מאבקים בין נסיכויות שהתקיימו בחלקים שונים של האי. מעט דרומה מאנוראדאפורה נמצאים שרידי העיר פולונארווה (Polonnaruwa), בירתה העתיקה של סרי לנקה במאות ה-11 וה-13 לספירה. ארמונות, מאגרי מים ופסלים חצובים יוצרים רושם עז, אך ללא ספק החוויה העיקרית בכל טיול לסרי לנקה היא הביקור והטיפוס על סלע סיגיריה (Sigiriya) – מבצר מרשים שנבנה במאה החמישית על גבי מאסיב (גוש סלע) גרניט עצום, ששימש ארמון מבוצר במשך יותר מ-18 שנה.

הטיפוס מתבצע בדרך כלל בשעות הבוקר, כשהאוויר קריר. אנחנו מתפתלים עם השביל והמדרגות הגבוהות לכיוון הפסגה. באמצע הדרך הלחיים כבר סמוקות, ואני מוצא את עצמי צועד כשטל (בן עשרה חודשים) יושב במנשא שעל גבי ותומר על הידיים מקדימה. מנוחה קלה מאוששת את כולם, ואפילו הילדים מתבוננים בפליאה ב-22 ציורי הפרסקו, המתארים ללא בושה את נשותיו ופילגשיו חשופות החזה של המלך.

סדר יום של פיל

חשכת הלילה עדיין רבצה על היערות שסביב פינאוולה (Pinawella). ניסורי צרצרים, קרקור צפרדעים וצריחת מכרסם. לפתע פילחו את השלווה תרועות אדירות, שהשקיטו לרגע כל בעל חיים בטווח קילומטרים. מבין העצים הבליחו דמויות ענק צועדות. עדר של יותר מ-50 פילים צעד לכיוון הנהר. בצד העדר הלכו שלושה גברים, מתעלמים מההמולה שבמרכז, מקל מחודד בידיהם והם משוחחים על הא ועל דא, כאילו יושבים הם בבית קפה.

עם אור ראשון התקרבו הפילים אל הנהר. שלושת הגברים חיכו עד שאחרון הפילים ייכנס אל הנהר וירטיב את גופו, ורק אז צעדו ללא חשש היישר למרכז העדר. הפילים קיבלו אותם בברכה, וחלקם שכבו ללא ניע בעת שהגברים טיפסו על גופם, והחלו לשפשף את בטנם בקליפת אגוז קוקוס. כחצי שעה לאחר מכן, עם זריחת החמה, החלו הפילים לצאת מהנהר בעצלתיים, חושפים את גופם לקרני השמש. הם החלו לנוע בחזרה לכיוון היער ונכנסו אל מרכז ההאכלה. הפילים הגדולים התפזרו על פני השטח, החלו לתלוש בחדקם עשבים, צמחים ועלים, וללעוס אותם ברעש. הצעירים נכנסו אל תוך סככה מקורה והמתינו למלווי הפילים, שנכנסו ובידיהם בקבוקי חלב גדולים.



לפילים מקום חשוב בתרבות סרי לנקה.

לפילים מקום חשוב בתרבות סרי לנקה.

שאלה של קארמה

בפינאוולה, הממוקמת בסמיכות לעיר הגבעות קאנדי (Kandi), הקימו תושבי סרי לנקה בית יתומים לפילים צעירים. לכאן מובאים פילונים שאיבדו את הוריהם או שנפגעו, וכאן הם מקבלים טיפול חם ואוהב. המבקרים יכולים לצפות בהאכלה וברחצה של הפילונים. זהו אולי המקום היחיד בעולם בו עלול פיל להתנגש בכם, ואתם רק תדחפו אותו ותמשיכו בדרככם עם חיוך.

הטיפול בעשרות הפילים הנמצאים במקום דורש ממון ומאמץ אנושי רב. הסיבה הבסיסית לנכונות להירתם לטיפול בפילונים הפגועים היא האמונה בשני עקרונות יסוד עתיקים: גלגול נשמות וחוק הקארמה. פירוש המילה "קארמה" בסנסקריט (שפתה העתיקה של הודו) הוא "לעשות" או "פעולה". הרעיון הוא שכל פעולה אותה אנו עושים מביאה לתוצאה כלשהי, המשפיעה על גורלנו בגלגול החיים הבא. אם אנו עושים מעשים טובים, נצבור "אנרגיה קארמית" חיובית, ואם אנו עושים מעשים רעים, נצבור "קארמה שלילית". אנרגיה חיובית רבה תגרום לאדם להיוולד מחדש כאדם טוב יותר ותקרב אותו אל הגאולה.

פינאוולה וקאנדי ממוקמות על הגבעות של מרכז סרי לנקה בגובה כ-500 מטרים מעל פני הים, ובאזור נושבות רוחות קרירות. צמוד לאגם שבמרכז העיר ממוקם האתר הדתי החשוב באי: מקדש השן (Temple of the Tooth). לפי האמונה כאן נמצאת אחת משיניו של בודהא, שנלקחה מגופתו דקות ספורות לפני שזו עלתה בלהבות בשנת 543 לפני הספירה. האירוע אומנם התרחש בהודו, אך במאה הרביעית לפני הספירה הבריחה נסיכה מקומית את השן לסרי לנקה בשערותיה. בסוף יולי ובתחילת אוגוסט, במשך עשרה ימים, חוגגים תושבי קאנדי את פסטיבל פרהרה, אחד הפסטיבלים הגדולים באסיה כולה. לכבוד השן הקדושה מתקיים ברחובות העיר מצעד מוסיקלי של אנשים ועשרות פילים מקושטים, ריקודים והופעות סגפנים. בנוסף למצעד מתקיימים בתחומי המקדש טקסים דתיים בודהיסטיים מיוחדים (פוג'ות), המעניקים למשתתפים בהם הרבה קארמה טובה.

גן עדן לאוהבי הבוטניקה

בשנת 1371 בחר אחד ממלכי האי את פרברי קאנדי כמקום האידיאלי לבניית ארמונו. 376 שנים לאחר מכן (בשנת 1747) הפך השטח לגן מלכותי, וצמחים מאסיה כולה הובאו אל המקום להנאתו של המלך.

הבריטים פיתחו מאוד את הגן, המשתרע כיום על שטח בן 590 דונמים ונחשב לאחד משני הגנים הבוטניים היפים ביותר בדרום מזרח אסיה. האדמה הפורייה והאקלים הממוזג הפכו את הגן לגן עדן לאוהבי הבוטניקה: מאות מיני דקלים מיוחדים, סחלבים וצמחי רפואה ותבלין ממוקמים במקום.

קאנדי היא השער לאזורים ההרריים של האי. במרכז סרי לנקה ניצב רכס אדיר, שפסגותיו מיתמרות לגובה של יותר מ-2,000 מטרים מעל פני הים. האקלים ממוזג ונעים. בשעות הערב צריך אפילו ללבוש סוודר או מעיל.

בלב ארץ התה של סרי לנקה שוכנת, בגובה 1,899 מטרים, העיר נווארה אלייה (Nuwara Elia). הדרך המפותלת העולה לעיר חוצה כפרים ציוריים הפזורים על ההרים ועוברת בנופים קסומים של הרים, נהרות, מפלים, יערות ומטעי תה. ביקור בעיר הוא כחזרה בזמן אל התקופה הבריטית הקולוניאלית: מבני לבנים אדומות, מגרשי גולף ואפילו מסלול מרוצי סוסים.

מבקרים רבים מקשרים את סרי לנקה עם החופים הטרופיים, אך את עיקר הכנסותיה השיגה המדינה ממטעי התה. עד שנת 1972 נודעה סרי לנקה בשם צילון. מפעלי התה הפועלים גם כיום בחבל ההררי של האי שומרים עדיין על המותג "תה צילון", שנחשב למשובח בעולם. בין המטעים הירוקים צועדות לאיטן קוטפות התה, ובוחרות במיומנות של שנים את העלים הצעירים והעדינים ביותר. חלק מהתה נותר בצורתו זו כתה ירוק, אך רוב הסחורה עתיד לעבור תסיסה ולהפוך לתה שחור. מכאן משווק התה לעולם כולו. בבריטניה, שם יודעים להעריך "כוס הגונה של תה" קיים ביקוש מתמיד לתה צילון.



במקדשי סרי לנקה הפעילות היא בלתי פוסקת.

במקדשי סרי לנקה הפעילות היא בלתי פוסקת.

שוכני החולות והים

החופים הלבנים המדהימים של סרי לנקה, שמשכו במשך שנים נופשים וגולשים מהעולם כולו, חוזרים ליופיים הבראשיתי לאחר גל הצונאמי שהכה באי ב-26.12.2004.

לאורך החוף המערבי של האי ממוקמות מספר חוות, הרואות את ייעודן בשמירה על צבי הים. דייגים מסיירים לאורך החופים, אוספים ביצים מתוך בורות הטלה, ומעבירים אותן לחווה. כאן ממתינות הביצים כ-60 יום עד לבקיעה. הצבים מועברים למשך מספר ימים לבריכות מי ים, ולאחר שהם מתחזקים הם משוחררים לאוקיינוס.

תקציבי המשרד לאיכות הסביבה בסרי לנקה נמוכים, ותיירים המבקרים במקום משאירים מעט תרומות ודמי ביקור סמליים. מה שמחזיק את החווה "על הרגליים" הוא – איך לא? – חוק הקארמה. לבחור בטוב, לדחות את הרע, ולהציל כל יצור חי – זוהי בתמציתיות משמעות החיים בסרי לנקה.

ביקור באחת מהחוות האלו הוא דבר מדהים: הבריכות הקטנות מלאות בצבוני ים שגודלם כשמונה סנטימטרים, השוחים להנאתם ללא סכנה. רק העיניים הנוצצות וההתרגשות הבלתי נכבשת של ילד הנקלע למקום כזה, וזוכה ללטף, לבחור ולאחוז בידו בעדינות צבים בני יום, מעידים על עוצמת המפגש המיוחד.

טיפים למשפחה המטיילת בסרי לנקה

תכנון מסגרת הטיול (לכמה זמן לנסוע): טיולים מאורגנים לסרי לנקה נמשכים בדרך כלל כתשעה ימים (כולל הטיסות הבינלאומיות), ובכל זאת יש לזכור מספר עובדות:

  1. האי גדול מישראל פי שלושה.
  2. הטיולים המאורגנים בנויים בקצב של ריצה ממקום למקום, שבהחלט אינו מתאים לטיול משפחתי סטנדרטי.
  3. כדאי לזכור שכיף גם לשבת מספר ימים בחוף או בהרים, ולהכיר קצת יותר את הסביבה ואת התושבים.

לכן הייתי ממליץ לממהרים על טיול של שבועיים, ולמי שיכול להרשות לעצמו כדאי "למשוך" לשלושה שבועות לפחות.

מומלץ להזמין מראש רכב עם נהג. העלות היא כ-35 דולר ליום לרכב (ואן) עם נהג
.
לנוסעים עם ילדים קטנים כדאי לשקול הבאת כסאות בטיחות מהארץ. בהזמנת הרכב יש להדגיש את העובדה שחגורות הבטיחות הן עניין הכרחי (אחרת לא ניתן לקבע את הכיסאות). בשל המורשת הבריטית דוברים רבים מתושבי סרי לנקה אנגלית. כדאי להדגיש כי חשוב שהנהג יהיה דובר אנגלית. כדאי לזכור שהנהיגה בסרי לנקה מתבצעת בצד שמאל.

ניתן להזמין מראש את כל המלונות, אם כי יש גם קסם בהשארת כמה סימני שאלה במהלך הטיול כדי לאפשר מעט יותר גמישות. בטיולים שלא בשיא העונה (דצמבר וינואר) לא תהיה בעיה למצוא מלונות באותו הלילה.

 

גיא נוימן הוא מדריך טיולים, מרצה וצלם המתמחה בנצרות, תרבויות אמריקה הלטינית והמזרח הרחוק.