מינכן, משחק ילדים

אלן קיווה שמינכן תחשל את ילדיו, הוא טעה

88 שיתופים | 132 צפיות

"מינכן? איפה זה?!", הזדעקה שלי, בתנו בת השבע, כששמעה על יעד החופשה הבאה. "אני לא רוצה שום מונכן, אני רוצה לדיסני!". "גרמניה? אתה צוחק", עיקם את אפו אחיה, מור בן ה- 14, "מי נוסע לחופשה בגרמניה?".

ככל שחשבתי על העניין נראה לי שהתנגדויות ילדי היו מוצדקות. על פניו, טיול ללונדון או פריס נראה מבטיח יותר מאשר נסיעה לבירת בוואריה. אבל לונדון ופריס זה קל מדי, חשבתי, ומינכן נראתה לי אתגר ראוי.

ובכן, טעיתי בגדול. מינכן כל כך ידידותית לילדים, עד שמור ושלי ביקשו לחזור לשם גם השנה. אבל לי אין שום כוונה להיענות לכך. החופשה המשפחתית הבאה תהיה בסיביר.

למי צלצלו הפעמונים

ראשיתה של מינכן במנזר שהקימה קבוצת נזירים על גדות נהר האיזר לפני 1,200 שנים. במרוצת השנים התפתח יישוב קטן סביב המנזר, והמקום נודע כ"מינכין", נזירים בגרמנית. מינכן היא העיר השלישית בגודלה בגרמניה, ומונה כ-1.3 מיליון תושבים. מינכן, הקרובה לגבול עם אוסטריה, היא גם מרכז מסחרי ותרבותי. עם 20% זרים ו-40% בני פחות מ- 30, היא אחת הערים התוססות והקוסמופוליטיות ביותר בעולם. העיר גם ידידותית להולכי רגל; בכל חלקיה פזורים עשרות חניונים ללא תשלום למכוניות, מדרחובים, כיכרות ופארקים, והתחבורה הציבורית יעילה ונוחה.

לאחר מלחמת העולם השנייה נחרבה רוב גרמניה, כולל חלקים נרחבים של מינכן. הגרמנים, בסיוע בעלות הברית, שיקמו את הערים הגדולות במערב המדינה. שלא כמו ערים אחרות, שנבנו מחדש, במינכן נעשתה עבודת שחזור מרשימה ומדויקת ככל האפשר.
.
ביומנו הראשון במינכן החלטנו לעלות למגדל הפעמונים של Peterskirche או Alter Peter בפי המקומיים. זוהי הכנסייה הוותיקה ביותר בעיר, שיסודותיה הונחו במאה ה- 11, אולם נבנתה בסוף המאה ה- 13, בסגנון גותי. הכנסייה ניזוקה במלחמה במידה רבה, ועבודות השחזור נמשכו עד 1975. עלינו את 302 מדרגות העץ ויצאנו למרפסת הסובבת את המגדל. נוף פנורמי של העיר נפרש לעינינו. מתחתנו עמדה הכיכר המרכזית,Marienplatz , שם שניתן לה ב-1854 על ידי התושבים שביקשו ממריה הקדושה לשמור על עירם מפני מגפת החולירע שפקדה את המדינה. הכיכר הייתה מרכז לאירועים ציבוריים, תחרויות, הפגנות והוצאות להורג
.
ה-Neues Rathaus, אולם העירייה החדש, הוא בניין גדול ממדים בכיכר, המהווה מוקד משיכה לתיירים, הבאים לחזות בהופעות רחוב ובשעון המפורסם בחזית הבניין. השעון בן 360 שנה, ושוכנות בו דמויות מכניות המופיעות שלוש פעמים ביום, ב-11 בבוקר, ב- 12 בצהריים ובחמש אחר הצהריים.

אסירים נמוכים במיני-מינכן

ירדנו מהמגדל והמשכנו את הסיור לאורך Kaufingerstrasse , מדרחוב שמחבר את Marienplatz ו-Karlsplatz הכיכר הגדולה השנייה בעיר. לאורך המדרחוב שוכנים בתי קפה וחנויות.

למחרת נסענו אל הפארק האולימפי שבצפון מינכן. לצד השביל המוביל לפארק הבחנו במעונות הספורטאים, ואני נזכרתי בתמונת המחבל רעול הפנים עומד במרפסת באותו אירוע טרגי באולימפיאדת 1972. סיפרתי לילדים על רצח 11 הספורטאים הישראלים, ואף ביקרנו באנדרטה לזכרם, ליד האיצטדיון המרכזי.

טיפ עולמי של איל

בפארק האולימפי מתקיימים סיורים מודרכים. הסיורים מחולקים לנושאים שונים כמו "סיור כדורגל" בו ניתן לבקר את חדרי ההלבשה של קבוצת בייארן-מינכן והאצטדיון המרכזי, ב"סיור הרפתקאות" נוסעים ברכבת קטנה מסביב לפארק ומסיימים במראה מהמגדל הגבוה באמצעו של הפארק ועוד.

אחת האטרקציות הגדולות בפארק האולימפי היא ה- Olympic Spirit Munchen, פארק אתגרי אינטראקטיבי המציע סימולציות לענפי ספורט שונים. אולם קולנוע שבו כסאות המונעים על ידי מחשב מעניק למבקר תחושה כאילו הוא עצמו משתתף בתחרות. נהנינו במיוחד להיות שופטים ולהשוות בין הציונים שהענקנו לאלה שנתנו השופטים האמיתיים.

טיפסנו למגדל האולימפי, שגובהו 389 מטר. מהתצפית המסתובבת בקומה העליונה אפשר לראות בימים בהירים את הרי האלפים. גם מראה העיר הפרושה לרגלינו היה מלבב.

במהלך חודשי הקיץ הופכים חלקים נרחבים של הפארק האולימפי לעיר ילדים הנקראת מיני- מינכן. ילדים מנהלים אותו ועובדים בו, ומקבלים בתמורה מרק מיני-מינכן, כסף מקומי שאפשר לקנות בו שירותים ומצרכים בפארק. ראינו ילדים עובדים בעבודות שיטור, 'נהגי מוניות' הסוחבים ילדים אחרים במעין ריקשות, בנאים קטנים ואף אסירים שהושלכו לכלא למשך עשר דקות בשל התנהגות שאינה הולמת.

האלפים השווייצריים מקוביות לגו

למחרת נסענו למוזיאון הגרמני, מוזיאון הטכנולוגיה הגדול ביותר בעולם. הוא נבנה ב- 1925 על אי בלב נהר האיזר. האגפים המרשימים ביותר הם של כלי המוסיקה וחדר העבודה של גלילאו, שבו רבים מהכלים המדעיים המקוריים בהם השתמש. שלי התלהבה מהפלנטריום הענק.

Tierpark Hellabrunn הוא גן חיות שהוקם ב-1911, ומשכן 4,800 חיות מ- 480 זנים שונים. זהו אחד מגני החיות היפים בעולם, המצליח לשחזר את סביבתם הטבעית של בעלי החיים.

המסורת המשפחתית אצלנו היא שאי אפשר לטייל בחו"ל מבלי לפקוד לפחות שני לונה פארקים. בראשון נתקלנו במקרה באחד הפארקים. המתקנים הגדולים בלטו במיוחד על רקע הפארק האורבני, אבל שלי ומור חגגו. כדי להגיע ללונה פארק השני שכרנו מכונית ונסענו מרחק של כשעה וחצי מהעיר, אל הלגולנד. בפארק, שנפתח למבקרים ב- 2002, 40 מתקנים בחמישה אזורים: "לגו אקסטרים", "ארץ ההרפתקאות", "ארץ המבצר", "דמיון" ו"מינילנד". בכל אזור ניצבים מתקני לונה פארק לכל הגילאים, להם מראה חיצוני של קוביות לגו. במשך כל שעות היום מתקיימים מופעי פעלולים, תיאטרון בובות והצגות, וב"אקדמיה ללגו" אפשר לקבל הסבר על המוצר ולבנות בו מכל העולה על הדעת.

האזור המעניין ביותר הוא ה"מינילנד", שבו תערוכת פסלי לגו. 50 מיליון קוביות לגו שימשו לבניית כיכר סן מרקו של ונציה, אזור כפרי בהולנד, האלפים השווייצרים, שדה התעופה של מינכן, הרייכסטג בברלין, העיר הישנה של פרנקפורט ונמל המבורג. בחלק מהדגמים יש גם חלקים נעים, כמו הגונדולות בוונציה והמטוסים בנמל התעופה.



הפארק האולימפי נמצא בצפון מינכן. <br /> stock.xchng" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/597/1597/munichstadium.jpg?1155750569" />                             </p>
<div>הפארק האולימפי נמצא בצפון מינכן. <br /> stock.xchng</div>
</p></div>
<h2>הלחם נוזל כמו בירה</h2>
<p>בשבת הרחקנו אל מחוץ לעיר, לאזור בוואריה. נסענו לאורך "הכביש הרומנטי", כביש רומי ישן (ה"ויה קלאודיה") המשתרע מ-Franconian Wurzburg בצפון עד הטירה המפורסמת של לודוויג השני ב-Neuschwanstein . בדרך חלפנו על פני עיירות וכפרים ימי ביניימיים, ועצרנו בעיירה Schonguau, שמוקפת חומה מהמאה ה- 14. אחד המבנים ההיסטוריים המעניינים ביותר בה הוא כנסייתMaria Himmelfahrt , שנבנתה ב- 1751. </p>
<p>בזמן שעברנו בעיירה התקיים בה פסטיבל ימי ביניים. תושבי העיירה התאספו בכיכר המרכזית, לבושים בתלבושות תקופתיות, והקימו יריד שבו מכרו כלי מוסיקה מימי הביניים, עבודות יד מסורתיות, מזון והמון בירה, שהבווארים מכנים "לחם נוזלי". </p>
<p>לאחר שמילאנו כרסינו המשכנו דרומה, ל- Schloss Neuschwanstein, אולי הטירה המפורסמת ביותר בעולם. בנייתה נמשכה 24 שנים, בין 1868 -1892, והיא תוכננה על ידי מעצב התיאטרון קריסטיון ז'אנק, חברו של המלך לודוויג השני. ההשראה לבנייתה הייתה יצירות האופרה של וגנר.</p>
<p>הטירה שוכנת למרגלות ההר, והניגוד בין צבעה הלבן לעצי היער הכהים שסביבה יוצר מראה סוריאליסטי. בתוך הטירה מתגלים העושר והבזבזנות של לודוויג המשוגע: ציורי קיר, יצירות אמנות, ריהוט גדול מהחיים וכמויות אדירות של זהב בכל פינה; אפילו בית השימוש עשוי זהב טהור. ספק אם מלך בוואריה תיאר לעצמו שהטירה שבנה תהפוך יום אחד לסמלה של חברה המפיקה סרטים מצוירים. דיסני השתמשה בטירה כדגם לטירתה של סינדרלה בדיסנילנד.</p>
<h2>סינדרלה נגד המלך לודוויג</h2>
<p>לאחר הביקור המשכנו לגשר הברזל החוצה את ערוץ הנחל Pollat. גשר ה-Marienbrucke מתנשא לגובה 100 מטר, ומשקיף על נוף פסטורלי מרהיב. טירתו של לודוויג עמדה מולנו, והאגם נצנץ בשמש החזקה. </p>
<p>זמננו לעזוב את מינכן קרב, ואני הרגשתי שעבדו עלי. רציתי אתגר, חיפשתי מקום שיהיה לי קשה למצוא בו תעסוקה לילדים, שאצטרך להזיע כדי להרוויח את לחמי, ומה מצאתי? מקום שמציע כל כך הרבה אפשרויות לילדים, עד שלא ידענו היכן להתחיל. הרבה מקומות ייאלצו להמתין לביקור הבא שלנו במינכן: הקרקס הגדול של קינג קרל קרון למשל, שפועל מ- 1905, מוזיאון הצעצועים, עיר הסרטים של בוואריה, הלונה פארק הגדול ב- Freizeilpark. אולי בכל זאת נוותר על סיביר, ונחזור למינכן גם השנה.</p>
</p>
<p style=