אם אתם כבר על המטוס

הוא אולי לא ספר מופת, אבל "האיקונין" של ניל אולסון בהחלט עושה את העבודה

88 שיתופים | 132 צפיות

כבר בפסקה הפותחת של עמוד התודות בספרו רב המכר של ניל אולסון, "האיקונין", נמלאתי חשש. המחבר, אמריקאי ממוצא יווני, הודה בפתיח זה לסוכן הספרותי שלו על שקרא את הטיוטות "רצופות הבעיות" של הספר, ולעורך שלו על "שלא השאיר אבן על אבן" בליטוש כתב היד. נשמע מבטיח, המהמתי לעצמי, ופניתי לקריאה.

"האיקונין" מביא את סיפורה של יצירת אמנות עתיקה, איקונין ביזנטי שהצליח לשרוד את הסיכולים הממוקדים שבוצעו באיקונות בתקופת האיקונוקלזם. ואכן, עד מלחמת העולם השנייה ניצבה היצירה כשהיא מוסתרת היטב בכנסייה יוונית כפרית, אך עם הגעתה של המלחמה ליוון והצתתה של הכנסייה בידי אלמוני, הוברח האיקונין על ידי אחד הלוחמים ונמכר לגורם אויב תמורת מלאי נשק.

שני הלוחמים הבכירים שהיו מעורבים באירוע וידעו על גורלו של האיקונין צמחו והפכו לגברים מסוכסכים וחשדניים בשירות המודיעין היווני, כשהם טורחים לטאטא בקפדנות את עברם מתחת לשטיח עבה של שמות בדויים והאשמות הדדיות. עד כמה שהתאוו להינתק זה מזה, החשבון הפתוח שנותר עומד ביניהם – זה שכלל גופת כומר צעיר ויצירה נעלמת – קשר את גורלם וגורל משפחותיהם לנצח.

אך לא רק הקשר הזה שרד. שישים שנה לאחר היעלמות האיקונין, הוא מתגלה בניו יורק המודרנית כחלק מאוסף אמנות פרטי – והמרוץ נפתח. כולם מנסים להניח את ידם על היצירה, ומסתבר שלא בשל ערכה האמנותי הרב. למי שלא מכיר את סיפורו של האיקונין, המציג את אמו של ישו, הוא ייראה עתיק אמנם, אך לא בעל שווי כספי גדול במיוחד. סודו של האיקונין טמון בכוחו המיסטי, באמונה שהוא כולל חלקים מגלימתה המקורית של הבתולה, למשל, וביכולת שלו לרפא חולים ולהאיר עיני עיוורים. ידיעה זו מעלה את סף האמוציות אצל כל המעורבים בפרשה מאז ימי מלחמת העולם השנייה, ועם השמועה על התגלות האיקונין המקורי הם צצים ומתגלים בשנית, כשכולם מרמים את כולם ומשתמשים במיטב כישורי המשחק (והנשק) שברשותם כדי לשים את ידם על האם הקדושה. הפעם אף אחד לא מוכן לוותר ולתת לאיקונין מלא העוצמה לחמוק שוב מידיהם.

יש לומר שהעלילה מתפתחת לאטה, ואינה שומרת על סף ריגוש גבוה במיוחד יחסית למקובל בז'אנר, אך אולי זו רק נפילת מתח קלה לאחר שהרגילו אותנו ל"ספרי טיסה" העוסקים בגילויים מרעישים בעולם האמנות הנוצרית (ע"ע דן בראון) והמתנהלים קצב גבוה עד מופרך (ע"ע הרלן קובן). עם זאת, "האיקונין" מציג כתיבה קלה, בהירה ולעתים הומוריסטית (אלו הרגעים היותר משובחים של אולסון, וחבל שלא המשיך בהם). הדמויות נחלקות כמקובל לרעים וטובים, וגם סיפור האהבה המתבקש לא נשכח בצד. אז אם אתם כבר על מטוס בדרך לאיזשהו מקום ולא יכולים לרדת – "האיקונין" בהחלט יעשה את העבודה.

האיקונין, ניל אולסון, הוצאת כנרת, מחיר: 89 ₪

05.11.06

(עודכן ב – 24.02.09)