זה זמן קסם

ואן מוריסון ממשיך מאז שנות השישים לנפק אלבומים רבי קסם

88 שיתופים | 132 צפיות

על מנת לשרוד בתעשיית המוזיקה, על אופנותיה המתחלפות, במשך למעלה מארבעה עשורים, נחפש בדרך כלל את ההסברים המתבקשים: הופעה חיצונית מרשימה, סיפור חיים יוצא דופן, משברים עתירי רכילות או קאמבקים סוערים. לואן מוריסון אין את כל אלו, ועדיין הוא מצליח להיות אחד המוזיקאים המצליחים, המוערכים והנחשבים ביותר למעלה מארבעים שנה. איך? כנראה שרק בזכות מוזיקה מצוינת. מוריסון, בן ה-60, יליד בלפסט, תמיד נראה כאחת הדמויות האיריות הציוריות הלקוחות מסרטיו של ג'ים שרידן: ג'ינג'י, נמוך קומה, סמוק לחיים וחם מזג, או בקיצור דמות ה"פאדי" האירי הסטריאוטיפי. כילד, ספג השפעות מסגנונות מוזיקאליים רבים, החל מהמוזיקה הקלטית המקומית ועד לג'אז ולבלוז אמריקאי שאביו חיבב במיוחד. בגיל 19 כבר עמד בראש ההרכב "Them", שסימן את ראשיתה של קריירה מופלאה ששיקפה תמיד את הרב גוניות ממנה הגיע. מוריסון העתיק עצמו לארה"ב ובמרוצת השנים יצר כמה אלבומי מופת שזכו להצלחה מסחרית כמו גם אומנותית, כתב לא מעט קלאסיקות שהפכו לסטנדרטים וזכו לביצועים רבים ( Moondance("ריקוד ירח"), Have I told you lately that I love you? ("האם אמרתי לך לאחרונה שאני אוהב אותך?) ואחרים) והעניק לא מעט הופעות חיות שריגשו מאות אלפים בכל רחבי העולם. בשנת 1988 חזר מוריסון למולדתו והקליט עם ההרכב הקלטי הוותיק ה"צ'יפטיינז" את האלבום Celtic Heartbeat ("פעימת לב אירית") שנחשב ובצדק לאחד מאלבומי המופת בכל הזמנים, וכמי שחשף באוזני רבים לראשונה את קסמי המוזיקה הקלטית, ששטפה את העולם בסערה בשנות התשעים.

לאחרונה חזר מוריסון לחברת התקליטים הקודמת שלו (אחרי הרפתקה חד-פעמית בלייבל הג'אז הנחשב Blue Note) והחודש ראה אור אלבום הסולו ה-36 שלו "Magic Time" ("זמן קסם"). כבר מהאזנה ראשונה ניתן לומר בוודאות כי הקסם המוריסוני הידוע עובד שוב. ההפקה מהוקצעת, צוות המוזיקאים שהשתתף בהקלטות הוא מהמוצלחים שאסף מוריסון סביבו בשנים האחרונות, השירה של מוריסון נשמעת שוב מרגשת ואנרגטית כאחד ואולם הסוד טמון בדבר אחד בלבד: השירים. מוריסון מגיש 11 שירים חדשים ונפלאים פרי עטו ועוד שני ביצועים מחודשים (לפרנק סינטרה ולפרי קומו) שנשמעים יותר מוריסון ממוריסון. קשת ההשפעות של מוריסון מורגשת היטב גם באלבום החדש – בלוז, סול ו-R&B, לצד הבלדות המושלמות שרק הוא יודע לכתוב ולבצע (שיר הנושא לדוגמה או Lonely and Blue( "בודד ועצוב")) וגם, איך לא, ניחוח אירי (Celtic New Year המצוין).

התחושה הכוללת היא שמוריסון חוזר לכושר ומגיש שנית את הקסם המופלא המזכיר את אלבומיו השלמים והטובים ביותר. לאחר מספר האזנות מתעוררת תחושה כאילו מדובר באוסף "הלהיטים הגדולים" המורכב כולו דווקא מחומרים חדשים. לא קשה להתנבא שלא מעט מהשירים המופעים כאן לראשונה ימצאו את דרכם לאלבום האוסף השלישי של מוריסון, הצפוי לצאת אי שם בעתיד. תענוג.

Van Morrison – Magic Time / Polydor

21.09.06

(עודכן ב – 24.02.09)