כך תהפכי למלכת המשרד

מתוך "המשרד" | צילום: יח"צ HOT
מתוך "המשרד" | צילום: יח"צ HOT

המטרה: להפוך לכוכבת פינת הקפה. האמצעי: חיוך, נושאי שיחה מוכנים מהבית, ולהיות הראשונה לזהות מי הסתפרה. המדריך שילמד אתכן את הדברים החשובים באמת

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני עשור עבד איתי במשרד כלשהו בחור נחמד וחרוץ בשם אודי, שהגיע מהכפר לעיר הגדולה עם טונות של מוטיבציה. אודי היה אינטליגנטי ויסודי אבל לקה משהו בכישוריו החברתיים, אף שכולנו היינו צעירים והאווירה במשרד הייתה כיפית ו"דינמית", כפי שנהוג לכתוב במודעות דרושים מפתות. פינת הקפה הייתה מוקד ההתרחשות החברתית במשרד, אלא שאודי נמנע מלהגיע לשם ולהריץ דחקות עם שאר הקולגות. בוקר אחד הוא התייצב בפינת הקפה עם ברק בעיניים, ניגש לדבוקת העובדים שהייתה עסוקה בשיחה ערה ושאל: “אז מה קורה? מה חדש? מה נשמע? מה מספרים?". כולנו הסתכלנו עליו ושאלנו: “אודי, מה נסגר איתך?", והוא השיב בקולו המונוטוני: “סמול טוק". מתברר שזוגתו יעצה לו לנסות לשפר את יכולותיו החברתיות. “אבל מה זה סמול טוק?", הוא בטח שאל אותה, והיא הדגימה בעזרת סדרת השאלות שאותן ירה לעברנו באופן מלאכותי. מה שכן, העובדה שצחקנו יחד איתו על התקרית הזאת גרמה לו להרגיש נוח יותר במחיצתנו בהמשך. “המקרה הזה הוא דוגמה לכך ששבירת קרח היא לפעמים הפתרון הכי טוב עבור אלו שהיכולות החברתיות שלהם לא מוצלחות", טוענת המאמנת האישית אובי רז. “אפילו שאודי נכשל לכאורה, העובדה שהתוכנית שלו ‘נחשפה' עזרה לשבור את הקרח בינו לבין שאר העובדים, ומשם זה כבר זרם בטבעיות". רז טוענת שהדינמיקה בין עובדים במשרד במהלך שיחות החולין דומה מאוד לדינמיקה של כיתה בבית ספר יסודי, ואף קיצונית ממנה. “המבוגרים לא רק יוצרים בעבודה סביבה שיש בה ‘מקובלים' ו'לא מקובלים', אלא גם סוחבים איתם את טראומות העבר שלהם כילדים, לפעמים עד למצב שבן אדם משכנע את עצמו שאין לו באמת צורך בחיי חברה במשרד".

אז אם אני לא טוב בסמול טוק ולא הייתי מקובל בילדות, איך אתגבר על זה במשרד?
“הדבר הראשון זה לעשות עבודה עם עצמך, כי בעיה חברתית היא לרוב עניין של חוסר ביטחון עצמי. כדאי להכיר בתכונות הטובות שלך ואז להתרכז בהן באופן מודע. מדי בוקר כדאי לבחור ‘מי אני רוצה להיות היום' – האדם המפרגן שבי, המצחיק, הסקרן וכו'. זו הוויה, לא דמות שאתה עוטה על עצמך, והמטרה היא שאם בחרת להיות שמח, לדוגמה, אז תתנהג כך עם הקולגות".

מתוך "המשרד" | צילום: יח"צ HOT
מתוך "המשרד" | צילום: יח"צ HOT

מה זה אומר בתכלס?
“קודם כל זה אומר לחייך לאנשים, כי מאור פנים יוצר התקרבות מיידית. אחרי החיוך אפשר לשאול קולגה בפינת הקפה מה שלומו, ומשם השיחה תתגלגל. חשוב לזהות אם האדם שפונים אליו פנוי לשיחה או עסוק, כי אם אדם חסר ביטחון ינסה להתחיל שיחה עם אדם טרוד והוא לא יענה לו, זה יכול לגרום לאובדן ביטחון מיידי. נוסף על כך, חשוב להיות ערים לדברים שנאמרים. אנשים במשרד בדרך כלל מדברים על מי התחתן, מי התגרש, למי נולד ילד ומי עבר ניתוח, ואם זוכרים את הדברים האלה אפשר לעשות עליהם פולו אפ בהמשך. למשל, כשפוגשים מישהו שעליו דובר אומרים לו ‘שמעתי שמגיע לך מזל טוב'. דבר נוסף שתמיד עובד זה פרגון. אנשים אוהבים שמפרגנים להם, אם על הצלחה בעבודה, על תסרוקת חדשה או על בגד חדש. ערנות לשינויים ומתן מחמאה הם דרך נהדרת להתחיל שיחה. צריך לזכור שבכל שלב בדרך חשוב להיות קשובים לתגובות של אנשים. יש את ראשי התיבות אפר"ת:  אירוע, פירוש, רגש, תגובה. לדוגמה, אם אני אומרת למישהו ‘בוקר טוב' חייכני והוא מתעלם (אירוע), אז אני יכולה להניח שהוא לא שם עליי (פירוש), לדאוג בעקבות זה שאני לא טובה בלתקשר (רגש) ואז להסתגר (תגובה). לעומת זאת, אם אפרש את ההתעלמות באופן אחר, למשל שהוא היה עסוק או טרוד ממשהו בבית, אז גם הרגש והתגובה שלי יהיו אחרים לגמרי".