ככה לא פותחים עונה

למרות הרעש של הפרומואים, "כלבוטק" ו"מילואים" לא עמדו בציפיות

88 שיתופים | 132 צפיות

פתיחת העונה והשבוע בערוץ 2 של הזכיינית "רשת" לא הייתה מוצלחת, למרות הרעש שהפרומואים עשו ולמרות הפוטנציאל שיש לערב יום ראשון מעניין ומוצלח בזכות שתי התוכניות "כלובטק" ו-"מילואים".

ביום ראשון, ה- 22.10. שתי התוכניות שרשת מתגאה בהן, "כלבוטק" ו-"מילואים" לא עשו את מה שהן צריכות לעשות – להפתיע, לרגש, להפנים. "כולבוטק" הציגה תחקיר "ללא בשר" על אכזריות כלפי גוזלי תרנגולות וגנב מזוזות ו-"מילואים" שכחה כי צריך ליצור דרמה במהלך כל פרק בעונה.

סיפור הביצה והתרנגולת

בתוכנית הראשונה לעונת החורף של "כלבוטק", ששודרה ביום ראשון היו שני תחקירים מביישים: תחקיר על מדגרה, שלטענת התוכנית מתאכזרת לגוזלים "הלבנים" שרק נולדו ונחשבים לסוג ג' (אפליה מתקנת בעולם החיות? נקמת הברווז השחור המכוער?), הנשלחים למיתה ותחקיר על גנב מזוזות קטן שפועל באופן מקומי ברמת גן. הוא נתפש מצולם במצלמת האבטחה.

בשני התחקירים הללו לא נגרמה שום הרמת גבה ולא נראה כי הם הפכו את החברה הישראלית לבטוחה, מוסרית ושלווה יותר, אלא פשוט הוסיפו וסיפקו את היצר המציצני לראות עוד צילומי וידאו של מצלמות נסתרות שתיעדו את מה שמתרחש בלי ידיעת המצולמים.

התחקיר העיקרי והמרכזי היה על המדגרה. על כתבה זו כבר עשו פרומואים (קדימונים) בעיתונים ובטלוויזיה שפורסם כי התחקירנים הוכו במגרפה. ואכן זו הייתה הסנסציה היחידה באות כתבה.

למרות האכזריות הרבה, מדובר על מדגרה שעל פי חוק מותר לה להמית את הגוזלים, להם יש מכונת גריסה מיוחדת שגורסת אותם כדי לנסות ולהמיתם בצורה מהירה (אך ללא ספק אכזרית). אך הטענה (המוצדקת) של התוכנית כנגד המדגרה היא שעד גזר דינם האכזרי במגרסה, הגוזלים שרק נולדו לפני כמה רגעים נזרקים לפינה ומחכים בסבל בשמש זמן מה עד למותם.

נכון, הדבר אכזרי, אך מדובר על התעסקות בקטנות. הכתבה העלתה בי את המחשבה והשאלה האם אכזריות זו היא הבעיה היחידה בעולמן של התרנגולות? לדעתי הכל בעולמן הוא אכזרי ולכן ייתכן ולמעשה עשו עם אותם גוזלים לבנים חסד. הרי כל תרנגולת שדינה חיים חייה יהיו אכזריים לא פחות ואף יותר: לרבוץ בכלוב צפוף ומסריח ללא היכולת לזוז ימינה ושמאלה וכל מה שהיא צריכה לעשות הוא להטיל ביצים שמייד נלקחות למאכל זה נורא. תחשבו על האכזריות בהרתחת הביצים- כשאנו מרתיחים את הגוזלים שמתפתחים שם בפנים ועוד לא בקעו מהביצים. לכן פה טמונה השאלה של הביצה והתרנגולת- איפה מתחילה האכזריות? בזריקת הגוזלים, שמחכים בשמש למותם או בחייהם האכזריים ממילא. פה צריך להשקיע מחשבה וליצור תחקיר רציני שלא נובע רק מסכסוכי מדגרות ומהלשנות שקיימות בין יריבים, כמו מה שלדעתי הביא לחשיפת התחקיר.

לדעתי התחקיר עלה רק בגלל הסנסציה היחידה שהייתה בכתבה- האלימות של העובדים במדגרה שהפגינו דווקא נגד התחקירנים האמיצים שנדקרו ממגרפה ונפצעו מאלימותם.

מהפרומואים האימתנים שהציגו את העובד עם המגרפה ציפיתי ללכידת פושעים שמתאכזרים לבעלי חיים בצורה אכזרית ונוראה כמו למיתה של הגוזלים עם מגרפה או משהו פרימיטיבי ונפשע שכזה, אך לא. המגרפה הייתה שם רק כדי לפצוע את התחקירנים, שהם עשו את מלאכת הסנסציה. רק בזכות האלימות המטופשת והפושעת של העובדים הכתבה פורסמה. רק בזכות זה היצר המציצני סופק, בזכות המצלמה הנסתרת של התחקירנים, רק בגלל האלימות הזו נראו העובדים בבית המשפט, הסוף הטוב שלו מייחלת התוכנית.

ולגבי הגוזלים הלבנים? כנראה שימשיכו לזרוק אותם, לייבש אותם בשמש (למרות שיכולים עובדי המדגרה לטעון להגנתם שהטיזו עליהם מים לצינון רגע לפני המוות) ואז לגרוס אותם.

גם הכתבה השנייה אחריה הייתה לא טובה. היא כנראה שודרה כי לתוכנית חסרים חומרים ראויים או שפשוט בגלל שהיה צילום ממצלמת האבטחה שתפסה את הגנב בפעולה. ובכתבה זו הגנב הוא גנב קטן וטיפש מרמת גן שתולש מזוזות מחנויות ומוכר אותן אח"כ בכמויות מסחריות. גם פה העימות בין התחקירנים לבינו, שנתפס במצלמות האבטחה של אחת החנויות, היה עיקר הכתבה. אך הגנב לא שיתף פעולה ולבסוף גם מתוך רגשי מצפון החזיר את הגניבה לבעליה- הדביק חזרה מזוזה לחנות שגנב ממנה.

שום דבר לא היה בכתבה זו מלבד סיפוקו של היצר המציצני שכל כך מחבב מצלמות נסתרות שמצלמות באיכות נמוכה, מזוויות לא הגיוניות ובפיקסלים מעוותים.



הפרק היה פשוט משמים. חסרה הייתה הדרמה, שצריכה להיות המטרה בכל פרק ופרק בסדרה<br />צילום: יוני המנחם" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/637/3637/sol.jpg?1162226642" />                             </p>
<div>הפרק היה פשוט משמים. חסרה הייתה הדרמה, שצריכה להיות המטרה בכל פרק ופרק בסדרה<br />צילום: יוני המנחם</div>
</p></div>
<h2> "מילואים" – אחרי הסערה</h2>
<p>בתוכנית ששודרה אחרי "כלבוטק", "מילואים", הפרק היה פשוט משמים. חסרה הייתה הדרמה, שצריכה להיות המטרה בכל פרק ופרק בסדרה.</p>
<p>נכון שהבעיה נעוצה במלחמת לבנון השנייה, אשר קטעה את הסדרה, שנפתחה בהיתקלות במחסום, שבה נהרגו כמה חיילים ואחרים נפצעו, כשהמג"ד בכלל לא היה באזור (אגב, מותם של אחדים לא היה כל כך הגיוני, כמו הצורך להביא את מכשיר הקשר למחסה מהמחבלים, למרות שהיה פלאפון זמין ופנוי לחיילת, ממנו ניתן להתקשר, כפי שלבסוף אכן עשתה החיילת).</p>
<p>בפרק זה, השני לעונה השנייה, הייתה הרגיעה של אחרי הסערה, של אחרי ההיתקלות הרצחנית, אז ברגיעה כמו ברגיעה, נרגעים, מתאפסים וכאלה, מהמתח והאימה. אך זו לא המציאות, למרות כוונת היוצרים (האחים ברבש) להביא אותה כמה שיותר קרוב, אלא זו דרמה טלוויזיונית שצריכה לספק את הסחורה- להביא לדרמה בכל פרק בעונה – לרגש, להזיז, לשנות, לגרום למחשבה. דבר שלא היה באותו פרק.</p>
<p>היה זה פרק סתמי שתפקידו היה לבסס את ההמשך של הסדרה (כמו בנדה, שכנראה ינהל רומן עם האחות העולה החדשה, שראתה לו את "הפר הרדום", כמו ה"כסת"ח שיתנהל בהמשך על האשמים ועוד), אך הבעיה שהוא שיעמם נורא ולא בטוח שיהיו עוד הרבה ממשיכים לפרק הבא, למרות שלסדרה פוטנציאל רב שלא מומש.</p>
<p> לכן, שתי התוכניות, "כלבוטק" ו"מילואים", הן טובות ולהן פוטנציאל רב שלא מומש באותו יום ראשון. החשש הוא שהן חוטאות בחטא היהירות, כשהן יודעות כמה טובות הן ולכן יוצריהם מזלזלים, כשחושבים כי ניתן להירדם בשמירה וליצור תכנים לא מרשימים ומאתגרים.</p>
<p> </p>
<p><em><strong>כתבה זו פורסמה לראשונה <a href=באתר tv-il

30.10.06

(עודכן ב – 24.02.09)