מוצאי שישי השחור: הטיפים שיעזרו לך להתנהל נכון כלכלית

כך תתנהלי נכון עם כסף. צילום: שאטרסטוק
כך תתנהלי נכון עם כסף. צילום: שאטרסטוק

טירוף הקניות של חודש נובמבר, שהמשיך את חגי תשרי ואת חודשי הקיץ, לא פסח עלינו. אנחנו לא בוכות על כסף שנשפך אבל מאמינות בחזרה למסלול הנכון. איך עושים את זה? הטיפים שיסגרו לכן את המינוס

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי 

את התקופה האחרונה בילינו בעיקר בקניות. חודשיים של חופש גדול, אחריהם תקופת החגים ובהמשך חודש נובמבר שהיה עמוס לאור חג הרווקים הסינים, חגי קניות ישראליים, יום ה"סייבר מאנדיי" ו"יום שישי השחור", כולם גרמו לנו לפתוח את הארנק הרבה יותר מדי ולהוציא יותר ממה שחשבנו או תכננו. נקודת האור היחידה שלנו היא שאחרי כל הטירוף, החופשים והקניות – הגיעה תקופת הרגיעה השקטה שתימשך לכל הפחות עד פסח ותאפשר לנו ליישר קו עם חשבון הבנק שלנו ולחזור לשגרה כלכלית בריאה. איך בדיוק? התשובות כאן.

לכל שישי שחור יש מוצאי שישי שחור. צילום: שאטרסטוק
לכל שישי שחור יש מוצאי שישי שחור. צילום: שאטרסטוק

הכלל הראשון בלהתחיל התנהלות כלכלית חכמה יותר הוא לרכז את כל ההוצאות במקום אחד ולהכיר את הדברים שעליהם הוצאנו כסף. אפשר להשתמש בכלים החכמים שהבנקים מציעים, אבל הדרך הפשוטה והזמינה יותר היא לייצא את ההוצאות לטבלת אקסל חיצונית ולהתחיל "לשחק" בה. זה עלול להישמע מבהיל, אבל האמת היא שמדובר בעניין פשוט למדי. גם הבנקים וגם חברות כרטיסי האשראי מאפשרים לייצא את הנתונים שתבחרו לאקסל באופן אוטומטי לגמרי, וההוצאות מרוכזות בגיליונות בחלוקה לחודשים. כך תוכלי להכיר טוב יותר את דפוס ההוצאות שלך.

למה צריך את האקסל או כל טבלה מסודרת אחרת? ובכן, כמה פעמים קרה שצעדת בקניון או גלשת באתר הקניות האהוב עלייך ופשוט שלפת את כרטיס האשראי בלי לתכנן? יש לנו נטייה לשכוח את ההוצאות השוטפות או המזדמנות האלו, אבל אם נרכז אותן במקום אחד, נוכל להתחיל ללמוד מה הם הרגלי הצריכה שלנו ולבחון את השגרה הכלכלית המתלווה להם.

אל תהיו במינוס

רבות לא יודעות זאת אבל המינוס שהבנק מאפשר לנו להיכנס אליו הוא במידה רבה הלוואה, וככל ההלוואות, לרוב גם על זו משלמים ריביות גדולות, שמשתנות בין הבנקים ובין הלקוחות. כך או כך בחלק מהמקרים ה"הלוואה" הזו לא משתלמת שכן היא נושאת ריבית גבוהה יחסית. אם את מרגישה שאת חיה ממינוס למינוס והדבר היחיד שהמשכורת שלך עושה הוא להישאב לתוכו בכל חודש, במקרים מסוימים עדיף לקחת הלוואה שתכסה את המינוס פעם אחת, כזו שלא משפיעה על המסגרת שהבנק מאפשר ואינה מכבידה עליה. הדבר החשוב באמת הוא שהיא ניתנת לכל מטרה ובריבית אטרקטיבית במיוחד. כך תוכלי להתחיל מחדש ולצאת ממעגל האוברדראפט האינסופי.

ללמוד את ההוצאות

טבלת ההוצאות שהזכרנו בסעיף הראשון היא הבסיס להבנת שני דברים מרכזיים בכל הקשור להתנהלות כלכלית: על מה את מוציאה כסף כדבר שבשגרה ואיפה אפשר לצמצם ולחסוך. אחרי בניית הטבלה מגיע החלק הכיפי ומלא התקווה – חשוב לוודא שההוצאות המופיעות בטבלה הן אכן שלך ולא חויבת בלי סיבה. אחרי שהתקווה כי חלק מהחיובים אינם שלך חלפה והתברר כי כלל החיובים הם בגין הוצאות שהוצאת, הגיע הזמן להביט להוצאות בעיניים. את הטבלה עצמה יהיה קל לחלק לקטגוריות וכך לראות מהן ההוצאות שהוצאת במהלך החודש – שכר דירה או משכנתא, ביטוחים שונים, רכב, הוראות קבע וכמובן ביגוד, בילויים ונסיעות. כעת הגיע הזמן להסיק מסקנות. איפה את מרגישה שאפשר לחסוך? ברגע שתראי את מאות או אלפי השקלים שיורדים בחודש בכל קטגוריה, תוכלי לקבל החלטות חכמות יותר בשאלה איך לחסוך ומאיפה.

הכל בטבלה. צילום: שאטרסטוק
הכל בטבלה. צילום: שאטרסטוק

שגרת חיסכון

אנחנו נוטות לחיות על מינוס מתוך הרגל או כתוצאה של מעין "מעגל" שקשה לצאת ממנו. כתוצאה מכך אנו מתקשות לחסוך, אבל האמת היא שהמשמעות של שגרת חיסכון בריאה אינה בהכרח ניסיון לחסוך מאות או אלפי שקלים בחודש. לבנקים יש כלים שמאפשרים להתחיל לחסוך החל מעשרות שקלים בחודש, שילכו ויהפכו למאות ולאלפים עם הזמן. ונכון, זה לא המון, וכנראה לא עם חסכונות אלה תוכלי לרכוש את בית הנופש הבא שלך ברומא, אבל זו בהחלט התחלה של מסלול בריא יותר שבסופו יהיה לך כסף בצד כמעט לכל צורך.

את תודי לפנסיה אחר כך. צילום

איחוד הוצאות

יש הרבה הוצאות שאפשר לאחד ולכנס בקלות, ודווקא מכיוון שאנחנו מפזרות אותן בין ספקים שונים יוצא שבמקרים רבים אנחנו משלמות הרבה יותר ממה שהיינו יכולות לשלם לו היינו מתנהלות בצורה אחרת. זה נכון בין היתר לחבילות התקשורת, שם אפשר בקלות לאחד את האינטרנט, הטלוויזיה ולפעמים אפילו את הטלפון ולחסוך עשרות שקלים בחודש, ואלה יהפכו למאות שקלים בשנה. גם הרגלים כמו לחכות לימי הנחות מיוחדות בחנויות האהובות עלייך כדי לערוך את הקניות המשמעותיות או רכישת כרטיסיות לטיפולי קוסמטיקה יעזרו לך לשלם הרבה פחות עבור מוצרים ושירותים שבכל מקרה היית רוכשת.

התנהלות כספית מחושבת ואחראית היא דבר מה שבמוקדם או במאוחר תהיי חייבת לסגל לעצמך. חד פעמי, תקופתי או כזה שנמשך תקופות ארוכות – מרביתנו נמצאות במינוס בשלב כזה או אחר במהלך החודש, בלי לדעת אפילו כמה ריבית אנחנו משלמות על כך. קחי את הטיפים האלה והתחילי לתכנן את העתיד. את תמיד יכולה להתחיל מחדש עם הלוואה שאינה משפיעה על מסגרת הבנק ואינה מכבידה עליה. מימון ישיר, למשל, תעניק לך הלוואה לכל מטרה ותיצור לך פתרון מקיף ומיידי שפשוט יאפשר לך לנשום לרווחה, עם פריסת תשלומים נוחה בהתאם ליכולת ההחזר שלך.

* הכתבה מנוסחת בלשון נקבה אך מיועדת לשני המינים.

* העמדת הלוואות על ידי מימון ישיר כפופה לתנאי החברה. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.