מזמורי האב, קולות הבן

פרץ ומארק אליהו הם אב ובנו המנגנים ביחד

88 שיתופים | 132 צפיות

בהבדל של חודש זה מזה, רואים אור שני אלבומים חדשים של אב ובנו, שניהם מתחום המוזיקה האתנית. "מזמורים" של האב, פרץ אליהו ו"קולות יהודה" של הבן, מארק. הדמיון והשוני בין האלבומים, שיתופי הפעולה היצירתיים בין השניים וקשת הייצוגים המובאים במוזיקה הייחודית הזו מאתגרים להאזין לשני האלבומים הן יחדיו והן לחוד.

פרץ אליהו (45) גדל במַחַצְ'קַלָה, בירת הרפובליקה דאגסתאן שבקווקז וכבר מגיל צעיר נחשף למוזיקה אתנית מקומית אך גם לתרבות המוזיקה הקלאסית המערבית ואף לג'אז ולרוק מתקדם. לאחר שסיים את לימודיו באקדמיה למוזיקה המקומית, המשיך בחיפושיו האתנו-מוזיקאליים בניסיון לתעד ולהנציח את המוזיקה שיצרו יהודי הקווקז (היהודים ההרריים), מלאכה רגישה ומורכבת בימים של סוף עידן ברית המועצות וראשית גלי העלייה לארץ. פרץ עצמו עלה עם משפחתו לישראל והמשיך במלאכת המחקר, ההוראה והלימוד. בשנת 1999 ראה אור בהוצאת האוניברסיטה העברית בירושלים ספרו "המוזיקה של היהודים ההרריים", אנתולוגיה מוזיקלית כתובה. כמוזיקאי, שיתף פעולה בין היתר עם האופרה הישראלית, מקהלות והרכבים שונים בארץ ובחו"ל ואף העמיק את לימודיו בנגינה על הטאר (גרסה קווקזית של הלאוטה ארוכת-הצוואר, המנוגנת בפריטה).

בשנת 2002 עזבו פרץ ומשפחתו את אריאל ועברו להתגורר בערד, בקרבת מדבר יהודה. מתוך ההתבוננות בטבע וגם פנימה אל נפשו, חיבר פרץ את "מזמור למתבונן", יצירה מוזיקאלית רחבת מימדים המורכבת מ-20 מזמורים, המוצאים את השראתם בספר תהילים ובמדבר. פרץ מספר כי המדבר, בו לאורך הדורות התבודדו והתנבאו רבים, במסגרת חיפוש אישי אחר אלוהים, היה המקום שהוביל אותו לערוך חיפוש אישי-מוזיקאלי משלו. 6 מזמורים מתוך יצירה זו מצאו את דרכם לאלבום החדש.



PHOTOS ASAP" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/302/3302/midbar.jpg?1160411218" />

"המדבר היה המקום שהוביל את פרץ לערוך חיפוש אישי-מוזיקאלי משלו".
PHOTOS ASAP

מארק אליהו, בנו של פרץ, נולד בדאגסתאן בשנת 1982 ומגיל ארבע החל לנגן בכינור. החשיפה למוזיקה הייתה מובנת מאליה בעולמו של ילד צעיר שהוריו, מוזיקאים בכירים בעצמם, הרבו לארח בביתם נגנים, זמרים ומלחינים רבים. בילדותו באריאל שמע מחבריו בבית הספר דווקא מוזיקת פופ מזרחית והתחיל לגלות עניין בשורשיה. מארק המשיך בלימודי המוזיקה ואף החל להלחין יצירות משלו, השואבות את מורכבותן מקשת רחבה של השפעות. אחת היצירות הראשונות שחיבר, "שבת אחים", חותמת את אלבומו החדש "קולות יהודה". בגיל 16, לאחר דיונים משפחתיים רבים, עזב מארק את הבית ונסע ללמוד מוזיקה אצל מספר מורים מובילים בעולם וכך אימץ ככלי נגינה ראשי את הקמנצ'ה, כינור בעל מבנה מיוחד (הצוואר איננו מודבק לתיבת התהודה אלא עובר דרכה), הנפוץ בארצות אסיה. בהמשך אף שהה תקופה ארוכה בביתו של המוזיקאי האירי הנודע, רוס דאלי המתגורר כיום בכרתים, אצלו למד לנגן על הסאז, המקבילה הטורקית לבוזוקי היווני אם תרצו. כבר מגיל 19 שימש מארק כמלחין ללהקות מחול בהולנד ובפורטוגל, הופיע בכל רחבי אירופה, השתתף כנגן מצטיין בפרויקט מוזיקלי הנקרא "אתניק אנד רליג'וס" שהתקיים בשנת 2004 באיטליה והמשיך לנגן עם אביו ועם בכירי המוזיקה האתנית בארץ. הספק לא רע למי שזה לא מכבר מלאו לו 23.

שני האלבומים חושפים את המאזין לעולם חדש של צלילים ולמורכבות מוזיקאלית ייחודית. ב"מזמורים" מנגנים למעשה רק האב ובנו בכלי נגינה עליהם התמחו והרגישות המורכבת בהלחנה של פרץ לוקחת את המאזין למסע התבוננות משל עצמו. "קולות יהודה", לעומתו, פורס קשת רחבה יותר של מנעדים וכלים (גיטרות, כלי הקשה, לאוטה, סאז, עוד, סנטור ואחרים) ולחניו של מארק מאתגרים ומסעירים כאחד. משהו בכתיבה של היוצר הצעיר שואב את כוחו ממקום קדום, בוגר ושלם הרבה יותר משנותיו הצעירות. כדי לחדד את הגוונים המיוחדים שמהם מורכבת המוזיקה שעושים השניים, כל "מזמורים" וחלק ניכר מ"קולות יהודה" הוקלטו במערת לוזית שבהרי יהודה, המעניקה אקוסטיקה טבעית מיוחדת לצליל האתני, שככל הנראה קשה לשחזר באולפן הקלטות מסורתי. שוו בנפשכם חבורת מוזיקאים נאספת במערה לעת ערב, ולאור נרות ובקבוק ערק (כך מתאר זאת מארק עצמו) בסיוע טכנאי הקלטה מצוין – מנציחה שתי יצירות מרתקות ששווה להכיר, חלק מהמארג המופלא והמסקרן של המוזיקה האתנית-יהודית-ישראלית.

שני האלבומים אינם מתחנפים למאזין באופן שבו הורגלנו אולי להיחשף ל"מוזיקת עולם"בשנים האחרונות. אין כאן "נגיעות עולם", או ציטוטים דלים המזכירים משהו נשכח מהנוכחות האתנית של היוצרים הבאים לשמש רק כקישוט למלודיות שגרתיות, דוגמת "פרויקטים" מוזיקאליים מוכרים ופופולאריים. מדובר בשתי יצירות מורכבות ומאתגרות להאזנה שפותחות צוהר לעולם שלם של קולות ותחושות, רגש ופיוט. שווה את המאמץ.

.Piris Eliyahu / "Mizmorim" הוצאה עצמית.

מארק אליהו, אדמה מיוזיק. / "קולות יהודה"

20.08.06

(עודכן ב – 10.08.09)