באסה או סבבה: מי עשתה קודם את החלק הכי מגניב בקליפ של נטע ברזילי?

נטע ברזילי | צילום מסך מהקליפ "Bassa Sababa" של נטע ברזילי
נטע ברזילי | צילום מסך מהקליפ "Bassa Sababa" של נטע ברזילי

הקליפ החדש לשיר "באסה סבבה" של נטע ברזילי הוא אולי הדבר הכי יפה שקרה כאן לאחרונה, ביו היתר בזכות המחווה שמסתתרת בו לאחת הכוכבות הגדולות של האייטיז. במאי הקליפ חושף את כל הפרטים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

10 חודשים חיכו אזרחי ישראל והעולם לשיר החדש "Bassa Sababa" של זוכת האירוויזיון והגאווה הלאומית הנוכחית נטע ברזילי. הבוקר (ו') יצא הקליפ המדובר וזכה לכמות מכובדת של מעל 300 אלף צפיות תוך 10 שעות (זמן כתיבת מילים אלו).
הטיזר לקליפ שיצא לפני ימים ספורים בו נראתה מכונית ורודה יוצאת מתוך חניון ענק בדמותה של ברזילי, עורר עניין רב בקרב הציבור, שעף על הגימיק הבאמת מגניב הזה.
ברשת ציינו כי יש דמיון לעטיפת אלבומו החדש של הראפר טראוויס סקוט. אבל כנראה שהגימיק המגניב מוכר לכן ממקום אחר דווקא. חדות הזיכרון וודאי יבחינו כי מדובר בקליפ של השיר "Slave to the Rhythm" ובפרסומת לסיטרואן CX2 בכיכובה של המלכה האם גרייס ג'ונס, שיצאו אי שם בשנת 1985.

צילום מסך מהקליפ "Bassa Sababa" של נטע ברזילי צילום מסך מהקליפ "Bassa Sababa" של נטע ברזילי

 

ההשראה לקליפ של נטע ברזילי. צילום מסך מהקליפ "Slave to the Rhythm" של גרייס ג'ונס
ההשראה לקליפ של נטע ברזילי. צילום מסך מהקליפ "Slave to the Rhythm" של גרייס ג'ונס

 

דומה אבל לא, עטיפת האלבום של טראוויס סקוט
דומה אבל לא, עטיפת האלבום של טראוויס סקוט

 

 

אם תצפו באותה פרסומת אייקונית לרכב סיטרואן CX2 ואחרי זה באותו קטע מהקליפ של ברזילי, תוכלו מיד להבחין כי מדובר בדיוק באותו הקטע. זה לא מאוד מפתיע ואפילו מתבקש שיהיה מדובר במחווה של ברזילי לג'ונס מהסיבה שאפשר למצוא לא מעט נקודות דמיון בין השתיים.
"אני הבנתי מיד שמדובר במחווה", מצהיר בועז כהן שדרן ברדיו אקו 99 FM ומרצה לתרבות, בשיחה עם מערכת "את". "גרייס ג'ונס בדיוק פעלה על התחום המאוד מסקרן ומעניין שבין טשטוש מגדרי, משהו שהוא לא בתוך המיינסטרים, וקורא תיגר על הנורמות המקובלות והקשוחות של החברה כפי שהיא רואה נשים. בעייני זאת מחווה מאוד יפה. גרייס עשתה משהו מאוד חשוב ומרשים בזמן אמת. בתור נער, כשראיתי את ג'ונס והמסרים שלה הרגשתי גאווה. נטע עושה את אותו הדבר וזו מחווה מתבקשת. אנחנו בתקופה שבה ציטוטים קולנועים ומוזיקליים הם חלק גדול מהתרבות, זה קורה בכל מקום, אנחנו בעידן הרטרומניה, התרבות נעה לכל המימדים אחורה וקדימה, אני אוהב את ההתייחסות".

צילום מסך מהקליפ "Bassa Sababa" של נטע ברזילי
צילום מסך מהקליפ "Bassa Sababa" של נטע ברזילי

 

אותה הפרסומת והקליפ לשיר "Slave to the Rhythm" של ג'ונס יצאו בשנת 1985 ובוימו על ידי האמן ז'אן פול גוד, שגם היה בן זוגה של ג'ונס לתקופה מסוימת. אם שמו מצלצל לכן מוכר זה לא במקרה. מדובר גם במי שצילם את הצילום האייקוני והשערוריתי כאחד של קים קרדשיאן עם שמפניה על ישבנה לשער מגזין PAPER.
"בתחילת שנות ה-80 ג'ונס נחשבה גם היא לאייקון אופנה ואייקון של העצמה נשית, היא נוהגת ברכב בעצמה, אף גבר לא מסיע אותה והיא חזקה ועצמאית" מוסיף כהן. "בגלל שנטע גם באותה הסיטואציה זו מחווה הגיונית. זה כמו שהראל סקעת יעשה מחר קאבר לאבניבי, אני מבין את ההגיון. אנחנו בתקופה שתרבותית המון דברים מתקשרים ומתחברים למה שהיה פעם".

עטיפת האלבום האייקוני "Nightclubbing" של גרייס ג'ונס
עטיפת האלבום האייקוני "Nightclubbing" של גרייס ג'ונס

 

רועי רז, במאי הקליפ מסביר: "זה הומאז' מובהק לגרייס ג'ונס. אלו בדיוק אותם שוטים וגם הוייב הזה של האייטיז ומשחקי ה-VHS. אפילו לקחנו את אותו הרכב שגרייס פרסמה וזה הרפרנס היחיד שיש בקליפ למשהו מהעבר. הפרסומת הזו מאוד השפיעה עלי כילד ובחרתי דווקא בג'ונס כמקור למחווה בגלל שהיא אייקון של העצמה נשית, ממש כמו נטע".

קשה שלא להסכים עם ההנחה שברזילי היא הדבר הכי קרוב כיום לגרייס ג'ונס. שתיהן כפי שציין כהן קוראות תיגר על אידאל היופי הנשי. המהפכה של ג'ונס שינתה בשנות ה-80 את הסתכלות החברה על אפרו אמריקאים, לצד האפיל הגברי שטיפחה ויצרה טשטוש מגדרי מובהק מה שהפך אותה באותם ימים לאייקון של הקהילה הגאה.
הרפרנס הספציפי הזה לא רק מחזק את ברזילי כאייקון של העצמה נשית הוא גם גורם לנו להבין שמבחינת ברזילי זאת רק ההתחלה וכי לא תנוח עד שיושלם חזונה לשינוי אידאל היופי, כפי שעשתה ובגיל 70 עדיין עושה, המלכה גרייס ג'ונס.