רק בישראל

ינון מועלם אורג את בליל ההשפעות הישראלי למוזיקה מרגשת

88 שיתופים | 132 צפיות

כל חובב מוסיקה מכיר את ההתרגשות שבגילוי מוסיקאי חדש וההתרגשות הזו מוכפלת כאשר המדובר בכישרון ישראלי. לוקאל-פטריוטיזם לשמו. שהרי רק כאן יכול ישראלי, בן ליהדות בבל, לחבר בין מורשת חסידית ממזרח אירופה לבין מסורת צוענית-אתנית מטורקיה הגדולה.

ינון מועלם נולד בישראל בשנת 1968 להורים ממוצא עיראקי ומגיל צעיר החל סיפור האהבה שלו עם כלי ההקשה. עד מהרה הוחלפו הבונגוס האפריקאים לשלל תופים ים תיכוניים ובראשם הדרבוקה. בסוף שנות התשעים, החל ללמוד לנגן על העוד והעתיק את מקום מגוריו לטורקיה, קרוב אצל נגן העוד הבכיר יורדל טוקאן, איתו למד והופיע. במהלך הקריירה שלו בארץ ובחו"ל הספיק ינון להקליט ולהופיע עם גדולי המוזיקאים האתניים בארץ (יאיר דלאל, אייל סלע, פרץ אליהו ואחרים) ומחוצה לה (עומר פארוק טקבילק, רוס דאלי, שלדון סאנדס ונוספים).

בשנת 2003 הוציא מועלם את אלבום הבכורה שלו "זמנים משתנים", שכלל תמהיל מבריק של יצירות מקוריות לצד עיבודים ליצירות נוספות ובהן גם "פזמון ליקינטון" הוותיק.

אלבומו החדש של ינון, "כליזמר לסולטן" הוא התפתחות נוספות ביצירתיות של ינון כמלחין וכמעבד. האלבום הוקלט בטורקיה ובישראל תחת ניהולו המוסיקאלי של יורדל טוקאן. המוזיקה באלבום נעה לדבריו של מועלם "בין כאב, צער ובדידות לאהבה, תקווה התרגשות ואושר". בשלוש השנים האחרונות, בהן חי בטורקיה נחשף למגוון העצום ולמורשת הגדולה של המוזיקה הטורקית. יחד איתן מביא איתו מועלם ליצירה השפעות של מוזיקה ערבית, הודית, פרסית יהודית וג'אז. החיבור, הנושא את שם האלבום, בין מוזיקה טורקית לזו של מזרח אירופה מרתקת במיוחד ולמרות המרחקים הפיזיים והסגנוניים – מועלם מביא אותם לעולם משותף ומאוחד. חלק מהיצירות נכתבו בהשארת האירועים הכואבים המשותפים לכולנו במזרח התיכון. כך הקטע "טיפות כבדות" שנכתב בעקבות סדרת הפיגועים שהחרידו את איסטנבול בשנת 2004.

שיא נוסף של האלבום הוא הקטע "משולש" בו מבצעים שלושה קודקודים יצירה מקורית של מועלם לבאס, כלי הקשה אתניים וטאבלות. מועלם "מדלג" בין עולמות מוזיקאליים שונים, בין משקלים ומקצבים משתנים (לעיתים באותו קטע עצמו) אך לא ניתן לטעות בייחוד ובקול האופייני לו, שמצליח לקנות לו מאזינים נאמנים בארץ ומחוצה לה. לאלו מכם הנחשפים ליצירה שלו לראשונה, צפוי מסע מענג המשלב הלכה למעשה מזרח ומערב.

"כליזמר לסולטן", ינון מועלם (Oriente Musik)

20.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)