תשוקה על החוף

הוצאה חדשה של "נוכח הים" לדויד פוגל

88 שיתופים | 132 צפיות

"הספריה הקטנה" היא סדרה חדשה של רומנים קצרים ונובלות, בהוצאת הקיבוץ המאוחד ובעריכתו של מנחם פרי. הסיפורים מופיעים בפורמט קטן מהרגיל, ובמחיר של בין ארבעים לחמישים שקלים, שלטעמי אינו זול מספיק. עד כה יצאו לאור בסדרה "מומיק" של דוד גרוסמן, "נוכח הים" של דויד פוגל, ו"ככה זה קרה" של נטליה גינצבורג. בקרוב יופיע "מוות בוונציה" של תומס מאן, שהשבוע מלאו חמישים שנה למותו.

ספרו של דויד פוגל מומלץ במיוחד. הנובלה "נוכח הים" נכתבה בפריז ב-1932, והודפסה כעבור שנתיים ב"ספר השנה של ארץ-ישראל". המהדורה החדשה כוללת שלושה משפטים שנחשבו בוטים מדי, ו"צונזרו" בזמנו על-ידי עורכו הראשון של הספר.

בארט וגינא, גיבוריו של "נוכח הים" הם זוג בורגנים צעירים מווינה, המבלים את חופשת הקיץ בכפר דייגים ברביירה הצרפתית. הניתוק מחיי היום יום, כמו האווירה המעט מופקרת באזור, גורמים לשניים להתפרצות של תשוקה שאת מקורותיה הם מתקשים להבין. כמו ב"הר הקסמים" של תומס מאן, לחופשה יש כאן משמעות מיוחדת במינה, ההופכת את ה"אני" השגרתי לתפל, וחושפת יצרים ופחדים שהודחקו עד כה בהצלחה.



נוכח הים / דוד פוגל. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 96 עמ', 49 שקל. מתוך כריכת הספר.

נוכח הים / דוד פוגל. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 96 עמ', 49 שקל. מתוך כריכת הספר.

בארט חושק במרסל, צעירה צרפתית הנופשת במקום עם הוריה; אחרי גינא מחזר בלהט צ'יצ'י, צעיר איטלקי מטורזן. אט-אט נפרמת ההרמוניה הציורית של ימי החופשה הראשונים, ותחושה עמומה של איום עולה באוויר, עת בני הזוג נסחפים זה מזה. אבל העוצמה הרגשית של הנובלה אינה נובעת דווקא מהתפרקות יחסיהם של בארט וגינא (שלא ידוע אפילו אם הם נשואים), אלא מן השינוי שעובר עליהם, מן המפגש עם "האחרות" שבתוכם, ומהידיעה שמהמקום הזה אין דרך חזרה.

כאמור, "נוכח הים" נכתבה ב-1932, ושפתה מיושנת מאוד. אך סגנונו החסכוני והמאופק של פוגל הופך את מה שנראה כחיסרון ליתרון: תחושת הזרות והמסתורין בכפר הדייגים עולה גם מהזרות שבשפה, כמו הריחוק העולה מהתבוננות בצילום ישן; אבל בניגוד למתרחש אל מול תמונה מצולמת, הלכי הרוח של בארט וגינא מתוארים בדיוק וברגש יוצאי דופן, ומעוררים הזדהות עזה. כך נוצרת אצל הקורא חוויה של ריחוק וקירבה גם יחד – ממש כמו התהליך הנפשי העובר על הגיבורים.

 

נוכח הים / דוד פוגל. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 96 עמ', 49 שקל

20.08.06

(עודכן ב – 24.02.09)