נפרדות משנת 2016: דימוי גוף

עבודה של ג'ורג'יה גרייס גיבסון | צילום: gorgiagracegibson.art
עבודה של ג'ורג'יה גרייס גיבסון | צילום: gorgiagracegibson.art

הווגינה והמחזור החודשי יוצאים מהארון. איך נפטרנו מדימוי הגוף הבעייתי והשתחררנו מהבושה?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

"Grab them by the Pussy" היא אחת האמירות שהפכו את 2016 למה שהיא: שנה אלימה וסקסיסטית שבסופה ארצות הברית מוצאת את עצמה עם דונלד טראמפ כנשיא. אבל דווקא בתוך בליל השוביניזם הזה עלה לכותרות אותו איבר שאין לומר את שמו המפורש. גבירותיי ורבותיי: הכוס. כן, 2016 וככל הנראה גם 2017 עומדות בסימן איבר המין הנשי.

הטלוויזיה הייתה החלוצה. "בנות", "ברוד סיטי" ואיימי שומר דיברו בלי בושה על מיניות נשית ועל וגינות, ומשם הפך איבר המין הנשי לנושא שיחה לגיטימי יותר ויותר. אפילו תעשיית האסתטיקה שיקפה את המגמה עם סל טיפולים לווגינה מגונדרת.

2016 גם הזניקה את "מחשוף הווגינה" – שמלות שסע חושפות מפשעות. זו כמובן לא המצאה חדשה לחלוטין. במאי היממה בלה חדיד את השטיח האדום בקאן בשמלת משי אדומה עם שסע מפשעה עמוק להחריד, ובספטמבר הציגו הדוגמניות ג'וליה סלמי ודיאן מלו בפסטיבל ונציה שמלות חושפות מפשעות, כשרק סיליקון הצמוד לאיבר המין מחזיק את הבד. הביקורות לא איחרו להגיע: אם אצל חדיד העידון בין חשיפה לאלגנטיות איכשהו הצליח לעבוד, במקרה הזה עיתוני האופנה תיארו את האאוטפיט כצעקני, זול ואפילו "מסוכן". מצד שני, נסו להיזכר מתי כל כך התרגשנו מטרנד או אפילו חשבנו שהוא מסוכן?

סלמי בפסטיבל ונציה | צילום: GettyImages
סלמי בפסטיבל ונציה | צילום: GettyImages

 

בישראל זכורה ההופעה של מפיקת האירועים אירית רחמים בשמלה שחשפה טפח וגילתה טפחיים, רגליים ומפשעה. מכיוון שאצלנו אמת המידה היחידה היא פוריטניות, לא מעט אנשים תהו "איך אימא לילדים מעזה להתלבש ככה", כאילו יש בהכרח קשר בין אימהות לאופנה. המעצב אלון ליבנה לקח את הטרנד למקום אחר לחלוטין. בתצוגה שלו באירוע "ביוטי סיטי" צעדה על המסלול הדוגמנית הטרנסג'נדרית אלה בשמלה חושפת איבר מין. כצפוי, רוב העניין היה סביב מה יש לדוגמנית בין הרגליים תוך כדי פספוס של הסיפור האמיתי. מחשוף הווגינה לא תמיד מבקש לחשוף את האיבר עצמו, אבל הנוכחות שלו בהחלט כן חושפת את התפיסה שיש איברים שנחשבים לא לגיטימיים, כאלה שעדיף שיישארו במחשכי התחתונים והתודעה.

אישה נוספת שסירבה להשאיר השנה את הווגינה רחוק מהלב היא סטפני סרלי, אמנית שמחדירה אצבעות לפירות באקט אירוטי להפליא ומעלה את הסרטונים לאינסטגרם שלה (@stephanie_sarley). סרלי גרמה לכולנו לחשוב על כוס בלי להראות אפילו תמונה אחת של איבר מין, רוצה לומר: נגעלתן? אתן יכולות להאשים רק את הדמיון שלכן, שהפנים תבניות חברתיות ששועתקו במהלך השנים ואולי הגיע הזמן לנתץ.

גנדי | צילום מתוך יו-טיוב
גנדי | צילום מתוך יו-טיוב

 

ב־2016 גם המחזור יצא לאור עם תמונתה של קיראן גנדי, צעירה שרצה את מרתון לונדון כשדם נוזל לאורך רגליה, והשחיינית הסינית פו יואנהוי סיפרה לעולם איך זה לקבל מחזור כשאת משתתפת באולימפיאדה.

הקולות האלה הם תגובת נגד לשנים על גבי שנים שבהן הורגלנו לחשוב שהמחזור שלנו הוא משהו מלוכלך אפילו יותר מהכוס. בארץ סימנים של שינוי נרשמו דווקא בפן המסחרי, כשקוטקס השיקו סדרת פרסומת מצחיקה במיוחד בכיכובה של תותית (השחקנית גיתית פישר), שדיברה על המחזור בצורה האוחצ'ית והמרימה ביותר האפשרית. אחרי שנים שהמפרסמים מכרו לנו ג'ל כחול במקום דם ואת הרעיון שימי המחזור הם הזמן המתאים ביותר לרוץ בטייץ, בצבע לבן כמובן, הגישה שהפגינו קוטקס הייתה משב רוח מרענן.

מה עוד היה לנו בשנת 2016?

התחלנו לדבר על בוטוקס בפינת הקפה בעבודה
הזן קפיטליזם עשה לנו חשק לעתיד
המילניאלס הרגיזו את כל העולם
הסטוריז השתלטו על הרשתות החברתיות
מגפת ההטרדות המיניות גבתה מאיתנו מחיר יקר
העורכות יצאו למלחמה בבלוגריות
דחיית הסיפוקים שלנו הושלמה
המגדר יצא מכלל שליטה
לנה דנהאם הפכה מפמיניסטית לפריבלגית מנותקת
והתאהבנו במעצבים סובייטים
אז איך אפשר לסכם את מצב הנשים ברחבי העולם?