לגופו של עניין: התצוגה של אנה לוקצקי

מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו

אנה לוקצקי הציגה לראשונה בשבוע האופנה בתל אביב קולקציה לנשים במנעד מידות רחב מאוד מתוך כוונה לפרוץ את גטו דימוי הגוף, אבל בפועל הוכיחה שכאשר אין אמירה אופנתית אמיתית שום פריצת דרך לא תושג

88 שיתופים | 132 צפיות

 

הרבה עיניים מלאות ציפייה הופנו כלפי תצוגת הבכורה של המעצבת אנה לוקצקי, שידועה כמי שלקחה על עצמה לקדם אג׳נדה מבורכת של אהבה עצמית וקבלה של הגוף הנשי על כל מידותיו. עד היום, לאג׳נדה היה כיסוי. לוקצקי מימשה אותה באמצעות מכירת פריטים בטווח מידות רחב (בעיצובה ובעיצוב מעצבים ישראליים) בחנותה בתל אביב, בהרצאות שהיא מעבירה ובפעילות אינטנסיבית בפייסבוק.

לראיון המלא עם אנה לוקצקי
מה חשבנו על התצוגה של יוסף וחנה מרילוס?
מה לבשו הסלבס ליום השני של שבוע האופנה?

"אני דואגת שבקולקציה שלי הגזרות יכללו את כל מבני הגוף״, אמרה לנו לוקצקי בריאיון שנערך לפני התצוגה, תוך שהיא מבהירה כי כל הכוונות המקוריות שלה נשמרו גם הפעם. ״שכל אישה תוכל למצוא את עצמה בתוכן. כל אישה שתשב בקהל אמורה למצוא את עצמה צועדת על המסלול מבחינת הדמות, הגיל והמידה. לקולקציה קוראים אורבנטיקה, שזה אורבני ורומנטי ביחד וזה הכל סביב השילובים בין שני הסגנונות. אני מאוד מתרגשת מהקולקציה ומרגישה שהוצאתי מעצמי את המקסימום במינימום זמן״.

למרבה הצער, על המסלול החזון דווקא לא התממש.

היוזמה לפרוץ את הגטו ולהעלות על מסלול אחד נשים בגדלים שונים, ממידה 38 ועד אינסוף, מבלי להחריג את הנשים המלאות ולשלב אותן בשבוע אופנה כדבר נורמטיבי לכל עניין, היא מבורכת. זו לא הייתה אמורה להיות תצוגה של נשים ״אמיתיות״ אלא תצוגה של נשים, אבל בפועל הושגה המטרה ההפוכה – במקום אופנה ראויה צפינו בנשים מלאות שהוצגו כגימיק.

מדוע? כי הקהל בשבוע האופנה לא מגיע אליו בשביל הדוגמניות אלא בעיקר כדי להתרשם מהעיצוב, והעיצוב, עם כל הכוונות הטובות, איכזב ובגדול. על המסלול נראו בגדים פשוטים מדי, מהסוג שמתאים נהדר למכירה בחנות שכונתית אבל בהחלט לא רלוונטי כאופנה עכשווית ובוודאי לא כקולקציה מגובשת שראויה לעלות על מסלול. לעצב אופנה, כולנו יודעים, זה לא עניין של מה בכך.

לוקצקי הציגה גופיות ושמלות כותנה שהזכירו יותר חנויות המייבאות קולקציות מוכנות מהמזרח הרחוק מאשר בגדי מעצבים אמיתיים. בהקשר הזה חובה לציין שגם הדגמים שהגיעו במידה 38 לא נראו טוב על הדוגמניות. כדי לעצב בגדים במנעד מידות רחב יש צורך בניסיון טכני רב שספק אם יש ללוקצקי. מה שכבר נראה בכיוון, כמו חולצות לייקרה מצוותות לחצאיות טול נראה מיושן וקשה לומר שהקולקציה התכתבה עם מציאות אופנתית כלשהי.

נדמה שהקהל הריע במהלך התצוגה לא לבגדים אלא לאומץ של הנשים הגדולות מהחיים הללו לעלות על המסלול ולהפגין ביטחון עצמי ונוכחות שאינה מנסה להסתתר. אבל בזה גם טמון הקוץ – בכך הם למעשה שוב החריגו את הנשים המלאות מהקונבנציה.

לוקצקי הצליחה לחטוא למטרה ובגדול. מצד אחד, היא לא רוצה שיתייחסו אליהן כאל חריגות אבל מצד שני גם לא איפשרה לקהל להימנע מכך. אנחנו בשבוע האופנה ומה שמעניין כאן זה הבגדים, לנשים בכל המידות אם תרצו. ואנחנו לא רוצים להריע למשקל. הגוף החריג משך את מלוא תשומת הלב, במקום שהבגדים יעשו זאת. הגטו, אם תרצו, הפך לקרקס.

מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של אנה לוקצקי בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו