מה חשבו בעולם על שבוע האופנה בתל אביב?

מתוך התצוגה של משכית בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של משכית בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו

כמאה עיתונאים זרים הגיעו לשבוע האופנה תל אביב 2017 כדי להתרשם מעיצוב ישראלי. מה חשבו עלינו במגזין ELLE וממי הכי התלהבו היפנים? סיכום שבוע האופנה מעולם אחר

88 שיתופים | 132 צפיות

 

שבוע האופנה גינדי תל אביב שהסתיים שלשום (16 במרץ) זכה ללא מעט ביקורת בקרב תעשיית האופנה המקומית. בין היתר אמרו עליו שהוא נשלט בידי בולדוזר הנדל"ן גינדי, בונה הקניון, שמבקש לקדם רק את עצמו, שהתוכן דל מדי (שמלות ערב, כלה ושוב שמלות ערב – כי לאיזה עוד מעצבים יש 40 אלף שקל כדי להעמיד תצוגה?), ושבניגוד לאחיו מעבר לים – אין לו ערך של ממש מעבר לליטופי אגו, משום שלא כל המעצבים הציגו את אותה העונה מה שמוריד את ערך הארוע בעיניי קניינים מחו״ל. אבל במבט מבחוץ בעיניהם של העיתונאים הזרים שהוזמנו לארוע, התמונה נראית שונה. כמאה עיתונאים מרחבי העולם הגיעו השבוע לתל אביב כדי לראות במו עיניהם מהי אופנה ישראלית, ונותרו עם רושם חיובי למדי, או לפחות כך נרשם בפרוטוקול. באופן לא מפתיע, רובם יצאו נלהבים, בעיקר מהתצוגות של המעצבים הצעירים, דור המחר.

עוד עדכונים משבוע האופנה:
מה חשבנו על התצוגות של יוסף וחנה מרילוס?
למה אנה לוקצקי נכשלה במטרתה?
מה לבשו הסלבס לשבוע האופנה?

עיתונאית אופנה במגזין לה פיגארו הצרפתי, שביקשה להשאר בעילום שם, טוענת שתצוגת ה- Upcoming Designers היתה המוצלחת ביותר. ״בשבילי שבוע אופנה, מעבר לבגדים שמוצגים בו, הוא חלון שמספק הצצה למדינה המארחת. המעצבים החדשים גרמו לי לחשוב שאולי זאת אופנה ישראלית. זה לא היה מיקס של השפעות מאירופה או ארה"ב אלא משהו שנצמד לזהות הישראלית ומביא אותה לידי ביטוי דרך בגדים. ראיתי שם למשל השפעות מהצבא, מהדת, מהאקלים, מסוגיית הפליטים. אהבתי במיוחד את טלי קושניר כי היא הביאה משהו ישראלי אותנטי ששומר על קשר עם העבר אבל בו זמנית גם על מודרניות. התעניינתי גם במשכית ובגוטקס כי אלה מותגים ישראלים אייקוניים". באופן כללי, טוענת אותה עיתונאית כי שבוע האופנה המקומי ארוך ועמוס מדי, וצריך היה להתפרש על פני יותר ימים שיכללו פחות תצוגות.

TRES מציגות כחלק מה-Upcoming Designers בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
TRES מציגות כחלק מה-Upcoming Designers בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו

טידי בנבנישתי, סגנית עורכת ELLE דרום אפריקה מספרת גם היא כי התצוגות שהכי ציפתה להן היו של שנקר ושל ה-Upcoming Designers. "בכל מקום בעולם רואים דברים צפויים, אבל מעצבים חדשים חושבים מחוץ לקופסא, לא מפחדים להתנסות, בוחנים את הגבולות. לכן אלה היו תצוגות מעולות. הן היו שונות – בשנקר ראו את האדג' והאקספרמנטליות השמורים לסטודנטים ובתצוגת ה- Upcoming Designers אפשר היה לראות איך חלומות הופכים למסחריים ולבישים יותר, וזה מובן והיגיוני כי אלה מעצבים שצריכים למכור. משמח לראות את העתיד כי מה שקורה בהווה חוזר על עצמו כמעט בכל מותג: עוד אוברול, עוד חליפה בהשראת פיג'מה, הכל צפוי. אבל המעצבים של המחר לא אכזבו". עוד טוענת בנבנישתי כי יש מקום לשיפור וצמיחה בעולם האופנה הישראלי וזה כנראה יקרה במהלך השנים. "אין מקום להשוות את שבוע האופנה שלכם לשבועות אופנה אחרים בעולם, כי הוא חדש, רק בן חמש. הוא עדיין בחיתולים״.

מתוך התצוגה של שנקר | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של שנקר | צילום: שי פרנקו

גרגוריו קפינרי, מהבלוג האיטלקי המצליח בעולם The Blonde Salad, טוען כי לעומת אירופה, ישראלים ממעיטים בחשיבותה של אופנה ולכן הייתה זו הצצה מעניינת עבורו. "ישראל היא מדינה חדשה שאופנה היא לא חלק מה-DNA  שלה. היא מתמודדת עם מציאות מורכבת ולכן היא פרקטית יותר ממדינות אחרות". קפינרי מספר כי הוא אהב במיוחד את תצוגת המעצב עידן לרוס, שהצעיד על המסלול דוגמניות בכפכפי סליידרס. "ללכת עם כפכפים זה מאוד ישראלי. אהבתי את התצוגה כי היא שילבה בין הישראליות לבין אלמנטים מכל העולם: מוזיקה אוריינטלית, בדים יפנים, משבצות סקוטיות וצווארונים הודים. זה השתלב מאוד טוב ביחד".

מתוך התצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2016 | צילום: אבי ולדמן
מתוך התצוגה של עידן לרוס בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2016 | צילום: אבי ולדמן

יואי אימאי, מאתר האופנה Fashionsnap היפני, מספרת כי נהנתה בעיקר מתצוגות המעצבים הצעירים "כי הם יצירתיים ומשוגעים יותר", אבל לא רק. "אהבתי מאוד את משכית. ביקרנו בסטודיו שלהם ושמעתי את ההיסטוריה. הניסיון של המעצבת שרון טל למצוא את הזהות שלה בתוך מותג מאוד סקרנה אותי. הקולקציה שלהם מצוינת ורואים שהם משתמשים בחומרים מהאיכות הכי גבוהה", היא מוסיפה. גם ביקור במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר הותיר על אימאי רושם מצוין, והיא מספרת כי תצוגת הסטודנטים ריגשה אותה וזכתה לצפיות רבות בחשבון האינסטגרם של האתר בו היא עובדת. לעומת זאת, בחלק מהתצוגות הבחינה בחזרה משעממת: "היו מעצבים מבוססים שהרגשתי שכבר ראיתי את העבודה שלהם. זה היה מסחרי מדי ונראה כאילו הותאם ללקוח ספציפי מדי. למשל תמרה סלם שעבדה עם פליסה, היתה לא מקורית מספיק. כדי להתבלט צריך רעיון מקורי ולא ציטוט של משהו שמישהו אחר כבר עשה". באופן כללי, אימאי היפנית יוצאת נשכרת מהחוויה, גם דרך המפגש עם הקהל, "יש אנרגיה מאוד טובה בעיר. רואים שהקהל בתצוגות נהנה. הם מחייכים המון, מוחאים כפיים ומתרגשים וממש נעים לראות את זה".

מתוך התצוגה של משכית בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו
מתוך התצוגה של משכית בשבוע האופנה גינדי תל אביב 2017 | צילום: שי פרנקו