איך תרוויחי משכורת של גבר? מדריך להשוואת השכר

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages

בכדי להרוויח כמו גבר ולהוסיף למשכורת את השליש החסר, את חייבת להפסיק לחשוב שאת קורבן של השיטה, להיות הכי טובה ולא למהר להגיד לא. שיאניות השכר במשק מספקות לנו עצות יקרות ערך

88 שיתופים | 132 צפיות

אנחנו אולי לא רואות את תלושי השכר שלהם אבל כל אחת מכירה גבר, ובדרך כלל כמה, שמרוויחים סכומים שאנחנו יכולות רק לפנטז עליהם. הטענה שגברים עובדים במקצועות מתגמלים יותר או במשרות בכירות יותר ולכן גם מרוויחים יותר כבר מזמן הפכה לתירוץ שחוק שנועד להצדיק פער של 30 (!) אחוז במשכורת.

נירית כהן, יועצת ובלוגרית שחוקרת את עולם העבודה העתידי וכותבת על כך טור קבוע ב"גלובס", עומדת בתוקף על כך שכדי להרוויח כמו גבר, צריך קודם כל להימנע משיח קורבני. "נכון שיש אתגרים לנשים אבל יש דרכים שונות להסתכל על זה. אני לא חושבת שאנחנו חיות בתקופה שיש בה אפליה על פני השטח. יש לנו הרבה כוח לנהל את הדבר הזה, לא לוותר לעצמנו ולהגיד 'טוב, ככה זה'. את לא קורבן של אף אחד ואת לא פחות טובה מאף אחד".

עוד הוראות הפעלה לחיים משופרים:
כך תלכי לקוסמטיקאית ולא תצאי שבורה
כך תתמודדי עם האזור האפור של הטרדות מיניות
כך תפסיקי לריב עם אמא שלך

ובכל זאת, יש פער של כשליש במשכורות. למה זה עדיין קורה?
"התהליכים נסתרים, הם לא מתנהלים במקום של 'הנה אישה, בוא נשלם לה פחות'. אנחנו מזהים את הדומים לנו. כשגבר מסתכל על גבר ההתנהלות מרגישה לו מוכרת. כשגבר מסתכל על אישה – היא יכולה לייצר צוות מדהים, אבל איך שהיא מתנהלת לא נראה לו מוכר ואז הוא לא בהכרח נותן לה קרדיט".

כהן מסבירה שעולם העבודה צמח כעולם גברי ולכן יש לו נורמות מובנות לגבי איך דברים נראים. "לפי מחקרים, אישה פחות נוטה לומר 'אני רוצה את התפקיד הזה'. היא יכולה להגיד 'אני חושבת שאני יכולה לעשות את התפקיד הזה' כשהיא בטוחה שהיא יכולה לעשות אותו״. חלק ממה שמוטל עלינו, היא טוענת, "הוא להגיד באופן ברור 'אנחנו רוצות'".

איך מתגברים על התחושה שאת לא טובה מספיק?
"בכל פעם שבא לך להגיד לא לאיזושהי הצעה או קידום בקריירה תגידי במקום 'תנו לי לחשוב על זה'. הרבה פעמים את תגלי שהסיבות שבגללן רצית לומר לא הן פתירות. אם תחכי שתהיי מוכנה לקידום הוא לא יגיע אף פעם".

עו"ד נעמי זנדהאוז, שדורגה בעבר על ידי "ליידי גלובס" כאחת מעשר שיאניות השכר במשק הישראלי ושימשה בין היתר כיועצת משפטית וחברת הנהלה בפרטנר, מציעה לתקוף את סוגיית השכר דרך ההתקדמות המקצועית. "הבנתי שהכוח שלי טמון במקצוענות שלי. אם אהיה יותר טובה, אני אדע להתמודד עם הגברים, עם עורכי הדין המובילים בשוק. המפתח להתקדמות הוא להיות לפחות כמו גבר. לפחות ויותר".

אז בעצם אנחנו צריכות לעבוד יותר קשה עבור תנאי שכר דומים או גבוהים יותר. אנחנו לא יוצאות פראייריות?
"אף פעם לא הרגשתי פראיירית כי הייתה לי יותר עבודה, כל מה שאחרים לא רצו לעשות אמרתי כן. ככה למדתי הרבה דברים חדשים".

גם כהן, שכמו זנדהאוז משתייכת לקהילת סופרסונה שפועלת לחיזוק הנוכחות הנשית במשק, מסכימה שהדרך היחידה היא לקחת את גורלך – וגורל התלוש שלך – בידיים: "צריך לדעת מה את מביאה לשולחן ולדעת שאת שווה את זה ואת התגמול. יותר חשוב שתסבירי לעצמך איזה ערך את מביאה. אם את לא יודעת להסביר למה את, איך תשכנעי מראיין או מנהל?"

לא תמיד קידום מגיע בצד שכר יותר גבוה. מה עושים במצב כזה?
נדהאוז: "הדרך היא ריצה למרחקים ארוכים. בכל ארגון עסקי הדרך למעלה קשה. זה לא שאת יושבת ומישהו בא ודופק לך על הדלת ואומר 'שלום, החלטנו לתת לך קידום'. זה לא עובד ככה. צריך להילחם. את צריכה כל הזמן להיות ערנית. אם מוציאים אותך דרך הדלת אז את נכנסת דרך החלון, או לפחות מנסה".

כן, אני מרוויחה יותר מבן הזוג שלי

הטיפים שיעזרו לך להפוך את פער השכר לפלוס בעו"ש:

1. להיות מודעת לעובדה שקיימת אפליה סמויה במקומות עבודה. זה לא  הופך אותך לפחות טובה מאחרים.

2. לא לסרב אוטומטית להצעה חדשה ומאתגרת. קחי את הזמן להחליט.

3. לזרוק לפח את מושג הפראיירית ולא לתת לעצמך להרגיש קורבן.

4. לאמץ גישה חיובית ולראות בכל משימה הזדמנות לצמיחה וללמידה.

5. להבין שגם אם האתגר הבא בעבודה מאיים או מלחיץ, זה בסדר. אחרת הוא לא היה אתגר.

צילום: GettyImages
צילום: GettyImages