המוזה של מארק ג'ייקובס

מארק ג'ייקובס ומיילי סיירוס . צילום: גטי אימג'
מארק ג'ייקובס ומיילי סיירוס . צילום: גטי אימג'

מי שהתחיל את דרכו עם המוזה האולטימטיבית, אמא שלו, עבר במהרה נשים החתרניות וינונה ריידר, דקוטה פנינג בצעירותה ולאחרונה הגיע גם למיילי סיירוס

88 שיתופים | 132 צפיות

מעצב האופנה מארק ג'ייקובס נולד למשפחה יהודית בניו יורק לפני חמישים ואחת שנה. את חינוכו קיבל מאימו שלדבריו "אינה כשירה לטפל בילדים", אבל בדרכה שלה השפיעה רבות על ראיית העולם שלו ועיצוב אישיותו ובעצם מהווה את המוזה הראשונה שלו.

מארק ג'ייקובס ודקוטה פנינג. מוזה צעירה מדי. צילום: גטי אימג'
מארק ג'ייקובס ודקוטה פנינג. מוזה צעירה מדי. צילום: גטי אימג'

בזמן לימודיו בפרסונס הוא סומן ככוכב והקריירה שלו נסקה לגבהים כבר מראשיתה ואף זכה בפרס הראשון שלו בעיצוב בזמן הלימודים. מאז הפך להיות אחד המעצבים המעוטרים ביותר מבחינת פרסים וציוני דרך וכן אושיה אופנתית – תרבותית בפני עצמה. הוא החל לעצב בתקופה בה המעצבים הגדולים בארצות הברית עסקו בקלאסיקות של מסורת אמריקאית כמו ראלף לורן, דונה קארן, ליז קלייבורן וקלווין קליין. ג'ייקובס מציין את הדור החדש של העיצוב האמריקאי, בעיקר כאחד מאבות הסצנה הניו יורקית. הגישה החתרנית וההומוריסטית שלו בתחום היוותה משב רוח תוסס ומהר מאוד הוא סומן כילד המרדן של עולם האופנה.

גם המוזות, אותן נשים מהן שואב השראה ובוחר לצלם עם עיצוביו, הן נשים שיש סביבן הייפ של מגניבות וחתרנות מתחום המוסיקה והקולנוע בעיקר. ב-2003 אחרי שנתפסה גונבת תיק שלו, מיד החתים את וינונה ריידר לקמפיין לבית האופנה שלו. בהמשך הם הפכו לחברים טובים ולא פעם היא הופיעה על שטיחים אדומים בשמלות בעיצובו. המוזה שהכי מזוהה עימו היא הבימאית סופיה קופולה. ב-2001 היא צולמה על ידי יורגן טלר לקמפיין הבושם שלו ומאז, למרות שצילם כוכבות גדולות נוספות כמו ויקטוריה בקהאם, הלנה בונהאם קרטר ושרלוט רמפלינג, היא נחשבת כמוזה שהשפיעה עליו יותר מכולן. בהמשך הוא גם השתמש בה לצילומים של בית האופנה לואי ויטון, בשנים בהן היה אחראי על הקו האומנותי שם וגם שיתף פעולה עימה בסדרת תיקים על שמה ובעיצובה.

מיילי סיירוס ומארק ג'ייקובס. תמיד הולך על יוצאות דופן. צילום: גטי אימג'
מיילי סיירוס ומארק ג'ייקובס. תמיד הולך על יוצאות דופן. צילום: גטי אימג'

חברה טובה ומוזה משותפת שלה ושל מארק היא קירסטן דנסט שהיוותה השראה לארנק תחרה של לואי ויטון. כחלק מהמתריסנות הטבעית שלו הוא צילם ב-2007 את דקוטה פנינג בת ה 12 למודעות הסתיו במעיל פרווה ושמלת טוונטיז לבנה. הביקורות לא אחרו לבוא והוא הואשם בהצגתה באופן סקסי ובוגר שאינו הולם את גילה הצעיר. כעבור חמש שנים הוא בחר בה שוב להיות הפנים של הבושם שלו הו לולה. למרות שהיה נראה שהוא לא ממש מתרגש ואפילו מרוצה מההד התקשורתי, את אחותה הקטנה אל הוא צילם "רק" כשהייתה בת 13  לקו הקז'ואלי יותר, מארק ביי מארק ג'ייקובס, באופן יותר תמים ופחות מטריד.

 האחרונה בחבורה היא מיילי סיירוס שהשתתפה בצילומי אוסף הקיץ האחרון. הוא  הצהיר שבחר בה בגלל השילוב בין המתיקות שלה לרצון לפרוץ גבולות. במקרה הזה ההשראה היא הדדית. סיירוס אמרה לא פעם שג'ייקובס הוא הגורו הפרטי שלה בענייני אופנה ולא אחת לבשה במהלך השנים פריטים מעיצוביו.