אקדמיה: פרופ' עדה יונת וד"ר מור ניצן

ד"ר מור ניצן | צילום: זיו קורן
ד"ר מור ניצן | צילום: זיו קורן

ד"ר מור ניצן מקבלת השראה מכלת פרס הנובל לכימיה פרופ' עדה יונת. את חוגגת 50 עם הנשים הצעירות שיעשו את 50 השנים הבאות והמנטוריות שיובילו אותן לשם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

ההבטחה

ד"ר מור ניצן, 32

חוקרת את היחסים ההדדיים בין דינמיקה ומבנה של מערכות מורכבות ומייסדת "מדע בקטנה" (עם פז בנימיני ואמיר וייסביין), תוכנית שבה חוקרים צעירים מהאוניברסיטה העברית מגיעים לתיכונים ברחבי הארץ כדי לדבר על מדע. בעלת תואר ראשון ותואר שני בפיזיקה ודוקטורט בפיזיקה ובביולוגיה חישובית. עושה פוסט דוקטורט משותף באוניברסיטה העברית וב־Broad Institute of Harvard and MIT. מאמרים שכתבה התפרסמו בכתבי העת הנחשבים בעולם.

ד"ר מור ניצן | צילום: זיו קורן
ד"ר מור ניצן | צילום: זיו קורן

מי האישה שהכי השפיעה על חייך בפן המקצועי?

"מהמנחה שלי בדוקטורט, פרופ' חנה מרגלית, שהנחתה אותי יחד עם פרופ׳ עופר ביהם, למדתי הרבה מאוד על איך לשאול שאלות מדעיות, איך להיות אופטימיים וביקורתיים בו זמנית, ועל התפקיד המכריע שסקרנות בסיסית משחקת במחקר".

במה עוסק המחקר שלך?

"אפשר לחשוב על הרבה מערכות סביבנו כעל רשתות שבהן יחידות פשוטות מתקשרות ביניהן ויוצרות יחד התנהגויות מורכבות ומעניינות. אני מתעניינת בשאלות שקשורות לאיך מבנה מסוים בתוך מערכות כאלו, או המבנה של הרשת כולה, משפיע על ההתנהגות הקולקטיבית של היחידות השונות ברשת ועל זרימת המידע בתוכה".

מה תמיד יש לך בתיק?

"מחברת, וכשהתיק מספיק גדול גם מחשב".

מה הספורט שלך?

"בשנים האחרונות שיחקתי כדורסל בקבוצה של האוניברסיטה העברית, וכשיש לי הזדמנות אני גולשת בסנובורד".

על איזה חו"ל את מפנטזת?

"אני אוהבת לעשות טרקים במקומות הררים. לשמחתי זו אהבה שאני חולקת עם בן הזוג שלי, וטיילנו יחד בהרבה מקומות גבוהים ויפים בנפאל, פרו, ארצות הברית, הודו, שווייץ, ארגנטינה וצ'ילה. אני מקווה לעוד הרבה טיולים מהסוג הזה".

מה לא תאכלי אף פעם?

"אני צמחונית, אז די הרבה מאכלים נכנסים לקטגוריה הזו".

 אתסי לאודר שואלת: מה העצה הכי טובה שקיבלת?

"אינטואיציה ויצירתיות הן הרבה פעמים תוצאה של עבודה קשה והתמקצעות".

העצה של המנטורית

פרופ' עדה יונת, כלת פרס נובל לכימיה

"עצתי היא לא לבקש עצות. התמקדו בנושאים מעניינים, בררו מהן השאלות הפתוחות, בחרו את אלו שיש סיכוי שתוכלו לענות עליהן – ועשו את המיטב".

פרופסור עדה יונת
פרופסור עדה יונת

עורכת פרויקט מיכל פליישרֿ
מנהלת פרויקט ירדן מזרחי

המצולמות אופרו במוצרי אסתי לאודר